«کشتن مرغ مینا» هارپر لی
«کشتن مرغ مینا» هارپر لی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۰/۲۸

«کشتن مرغ مینا» یکی از شاهکارهای ادبی جهان است که اهالی ادبیات آن را در زمره کتاب‌هایی به حساب می‌آورند که پیش از مرگ باید خواند.
اهمیت این کتاب به حدی است که در بسیاری از مدارس آمریکا جزو منابع مطالعاتی دانش‌آموزان گنجانده شده و با این‌که در سال 1960 منتشر شده، اما هنوز هم سالانه در سراسر جهان بیش از یک میلیون نسخه از آن به فروش می‌رسد. 
«کشتن مرغ مینا» که با نام «کشتن مرغ مقلد» نیز شناخته می‌شود، به قلم نویسنده آمریکایی «هارپر لی» به نگارش درآمد و در ایران برای نخستین بار به ترجمه «فخرالدین میررمضانی» و توسط انتشارات «امیرکبیر» به چاپ رسید. این اثر در زمان انتشار خود سر و صدای زیادی در سرتاسر دنیا به پا کرد؛ چرا که به موضوعی می‌پرداخت که خط قرمز بسیاری از حکومت‌ها و جوامع بشری بود: نژادپرستی.
کشتن مرغ مینا روایت‌گر معصومیت، اختلاف طبقاتی، خشونت و در نهایت نژادپرستی است. مرغ مینا در عنوان این داستان به مثابه نمادی برای معصومیت به کار رفته است.
داستان از زبان دختری روایت می‌شود که در فصل نخست داستان، دغدغه‌های کودکانه‌ی او و همسن و سالانش به تصویر کشیده می‌شود. اسکاوت و دوستانش از خشونت و تبعیض نژادی و مسائلی از این قبیل چیزی نمی‌دانند؛ تنها دغدغه‌ی آن‌ها بازی کردن با یک‌دیگر و گذراندن وقت بیشتری کنار هم است. زبان کودکانه او به عنوان راوی داستان بخش مهمی از جذابیت آن است؛ چرا که کم کم این معصومیت جای خود را به آشنایی با واقعیت‌های تلخ زندگی می‌دهد. 
اسکاوت دختر وکیل سفیدپوستی به نام اتیکاس فینچ است که در پرونده‌ای از یک جوان سیاه‌پوست دفاع می‌کند که این جوان به‌خاطر تهمت ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست در حال محاکمه است. داستان در بستر شهری کوچک به نام مِیکوم روایت می‌شود که مردمان این شهر مردمی خودپسند و نژادپرست معرفی شده‌اند؛ اما اتیکاس سعی بر مبارزه با این ویژگی مردم شهر دارد...
این داستان همچنین در سال 1962 مورد اقتباس قرار گرفته و رابرت مولیگان فیلمی از روی آن ساخته است که از دیدگاه بسیاری از اهالی سینما، یکی از محبوب‌ترین‌های دنیای سینما به شمار می‌آید.
اگر علاقه‌مند به رمان‌های ادبیات کلاسیک هستید این اثر تجربه‌ای لذت بخش خواهد بود. 
برای تهیه این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

بریده‌ای از این رمان را با هم می‌خوانیم:
«شما از حقیقت خبر دارید و حقیقت این است: بعضی از سیاهان دروغ می‌گویند، بعضی از آن‌ها فاسدالاخلاقند و بعضی به زن‌ها چه سیاه و چه سفید چشم دارند. اما این حقیقت منحصر به نژاد خاصی نیست. این حقیقتی است که شامل نوع بشر می‌شود. در همین دادگاه هیچ کس نیست که هرگز دروغ نگفته باشد و هرگز کاری برخلاف اخلاق نکرده باشد. مردی هم یافت نمی‌شود که هرگز از روی هوس به زنی نگاه نکرده باشد...»

لینک خرید کتاب: کشتن مرغ مینا

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین