«سبک ادبی از دیدگاه زبان شناسی» اثر دکتر ضیا قاسمی
«سبک ادبی از دیدگاه زبان شناسی» اثر دکتر ضیا قاسمی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۷/۱

سبک و شیوه نگارش ادبی، از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند تراز اثر یک نویسنده را تا حد بسیاری جابه‌جا کند. نویسنده‌های بسیاری در سرتاسر دنیا، آثاری خلق کرده‌اند که از دیدگاه ادبی و سبک نوشتاری، بسیار مورد توجه واقع شده و جای پای آن‌ها را در میان نویسندگان هم‌رده‌ی خود مستحکم نموده است.
«سبک ادبی از دیدگاه زبان‌شناسی» اثری فاخر و ارزشمند از نویسنده ایرانی «دکتر ضیا قاسمی» است؛ این اثر برخلاف سایر آثار مشابه که صرفا به بررسی و تحلیل سبک‌های رایج ادبی در طول تاریخ پرداخته و به بیان و تفسیر آنها اکتفا کرده‌اند، دیدگاه حائز اهمیتی در باب سبک و سیاق فردی یک نویسنده به تحریر در آورده است.
اثر پیش رو از 5 فصل اصلی تشکیل شده که در مبحث نخست آن با نام «پیشینه مطالعات سبک و سبک‌شناسی» به بررسی و تحلیل پیشینه‌ی موجود در این حیطه پرداخته است. همچنین در سایر بخش‌ها، شامل «گونه‌ها و سبک‌های زبانی و نمود ادبی آن‌ها»، «سبک‌های دوره‌ای نثر و شعر فارسی»، «وزن در شعر و صنایع ادبی» و «عناصر سبک ادبی» به بررسی و تفکیک عمیق‌تر این مباحث پرداخته است. 
مطالعه‌ی این اثر را به دوستداران شعر و نثر و در کل ادبیات فارسی پیشنهاد می‌کنیم. این اثر می‌تواند نگاه عمیق‌تری نسبت به سبک و شیوه‌ی ادبی تمامی نویسندگان برای مخاطبان به ارمغان آورد. 
گفتنی است این اثر به همت نشر امیرکبیر  انتشار یافته و هم اکنون در ویترین آنلاین نبض هنر در دسترس تمامی علاقه‌مندان قرار دارد.
بخشی از مقدمه‌ی این اثر را باهم می‌خوانیم:

«در آثاری که پیش از این در زمینه ی سبک ادبی به زبان فارسی نوشته شده است مفهوم سبک را معادل سبک‌های دوره‌ای شعر و نثر در نظر گرفته‌اند و کوشیده‌اند ویژگی‌های مرتبط با دوره‌ی مورد نظر و مجموعه‌ای از نویسندگان یا شاعران آن دوره را توصیف نمایند. اما سبک مفهومی علمی‌تر و به طور اخص در مفهوم زبان شناختی آن، به ویژگی‌های صوری معینی اشاره می‌کند که شیوه‌ی نگارش یک نویسنده یا شاعر را از شیوه‌ی نگارش سایر نویسندگان یا شاعران متمایز می‌کند. از این دیدگاه می‌توانیم سبک‌های فردی نویسندگان و شاعران را به گونه‌ای دقیق و علمی توصیف نماییم...»

لینک خرید کتاب: سبک ادبی از دیدگاه زبان شناسی

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین