«آکواریوم» اثر خاطره طلوع
«آکواریوم» اثر خاطره طلوع
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۲/۱۴

«آکواریوم» اولین کتاب منتشرشده از خاطره طلوع و شامل‌ ۶۱ داستان مینیمال است. داستان‌هایی که بلندترین‌شان به یک صفحه می‌رسد و از منظرهای گوناگون می‌توان آن‌ها را معادل هایکو در دنیای شعر دانست. مخاطب بدون هیچ توضیح اضافه‌ای،‌ یکسره به فضایی منتقل می‌شود که هسته‌ی اصلی داستان است و جملات آغازین داستان مخاطب را آرام آرام با این فضا آشنا می‌کند. جمله‌ی نهایی هر داستان نقطه‌ی اوج آن است. پایانی غافلگیرکننده که گاه تمام ادراک مخاطب را از فضای داستان فرو می‌ریزد و او را با دنیای جدیدی روبرو می‌کند:

«چند وقتی بود که پاتوقش عوض شده بود. بساط کوچکش را روبروی دادگاه خانواده پهن کرده بود.
رهگذران با تعجب به او نگاه می‌کردند. چند نفری هم از سر دلسوزی به او تذکر داده بودند که مکان مناسبی برای کاسبی انتخاب نکرده است. 
ولی پسرک با خودش فکر می‌کرد که اگر دو سال پیش یک گلفروشی اینجا بود، شاید او الان فرزند طلاق نمی‌بود.»

داستان‌های این کتاب گرچه کوتاه هستند، عمیق و پرمفهوم‌اند. مخاطب در هر داستان خود را در جایگاه انسانی دیگر می‌بیند و زندگی متفاوتی را تجربه می‌کند،‌ یا به جهان از دید اشیایی که شاید چندان به چشم نیایند،‌ می‌نگرد. سادگی زبان و بیان سلیس نویسنده به مخاطب در ایجاد هم‌حسی کمک می‌کند،‌ چنان که مخاطب می‌تواند تا مدتی پس از خواندن هر داستان همچنان حس کند که در آن فضا به سر می‌برد.

آکواریوم، در 72 صفحه و به همت نشر ایجاز چاپ و منتشر شده است. برای تهیه آسان‌تر این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه کنید. متن پشت جلد کتاب را باهم می‌خوانیم:

«تمام دنیا برای او در فضای قفسش خلاصه می‌شد.
گاهی سرش را به دیواره قفس می‌چسباند و خیره به بیرون نگاه می‌کرد. حسرت رهایی در نگاهش موج می‌زد. 
گاهی اوقات دیوانه‌وار به این سو و آن سو حرکت می‌کرد اما مشخص نبود که دلیل این کارش بازیگوشی‌ست یا تلاشی بی‌حاصل برای آزادی.
از رفتارش معلوم بود که گاهی می‌خواهد دنیای بیرون را تجربه کند ولی نمی‌دانست که این ماجراجویی ممکن است به قیمت پایان زندگی‌اش تمام شود. 
ای کاش ماهی قرمز کوچولو می‌دانست که آن قفس شیشه‌ای،‌ برای او امن‌ترین جای دنیاست.»

لینک خرید کتاب:‌ آکواریوم

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین