«یادداشت‌های روزانه» اثر داوید ریبونویچ
«یادداشت‌های روزانه» اثر داوید ریبونویچ
منتشر شده در ۱۳۹۹/۶/۲۳

«یادداشت‌های روزانه» اثری منحصربه‌فرد از نویسنده لهستانی «داوید ریبونویچ» است. 
او در زمان جنگ جهانی دوم کودکی بود که شاهد اشغال شدن کشورش توسط نیروهای فاشیستی و نازی بود. در همان زمان تصمیم گرفت تا با همان دید کودکانه اما موشکافانه‌اش، وقایعی را که شاهد آن‌هاست به رشته تحریر درآورد.
در سال 1939 که کشور او توسط این رژیم اشغال شد، تغییرات بسیار عمده و سهمگینی در زندگی یهودیان رقم خورد؛ تا جایی که آن‌ها حق داشتند فقط در فضاهای بسته زندگی کنند. در همین شرایط داوید که فقط 13 سال سن داشت، نوشتن را آغاز کرد. 
او اوایل به‌ندرت می‌نوشت. اما رفته‌رفته با اوج گرفتن وقایع غم‌انگیز ناشی از جنگ، نوشته‌های او نیز بیشتر و پیوسته‌تر و سرشار از غم شدند... و این نوشته‌ها آنجا به پایان رسید که او در سال 1942 کشته شد. 
سال‌ها بعد دفترچه خاطرات او در خانه‌اش پیدا شدند و یک نویسنده هلندی اقدام به نگارش و چاپ آن نمود.
مطالعه این اثر خواندنی را به دوستداران آثار مستند و واقعی توصیه می‌کنیم. این اثر توسط نشر ثالث به چاپ رسیده و هم‌اکنون در ویترین آنلاین نبض هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

باهم بریده‌ای از داستان را می‌خوانیم:
7 مه: صحنه‌های دیروز را مطلقاً نمی‌توانم فراموش کنم. چطور می‌شود فراموش کرد؟ مادر دقیقه‌به‌دقیقه به شورای یهودی‌ها می‌رفت تا از آن‌ها کمک بگیرد. یک نفر به مادر گفته که روز دوازدهم به اسکارژیسکو می‌روند تا مریض‌ها را بیاورند، در آن صورت پدر هم می‌آید. خدا می‌داند ما قبل از آن‌که آن‌ها راه بیفتند چه وعده‌ها به خود دادیم که پدر برمی‌گردد. همه پریشان‌اند، ثانیه‌ای نیست که به پدر فکر نکنم...

لینک خرید کتاب: یادداشت‌های روزانه

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین