کتاب «دردسر متولد شدن» اثر امیل چوران
کتاب «دردسر متولد شدن» اثر امیل چوران
منتشر شده در ۱۴۰۱/۸/۱۰

اميل چوران نويسنده‌ی رومانيایی‌تبار است که آثاری به زبان رومانیایی و فرانسوی دارد. او که عمدتا تحت تاثیر فلاسفه‌ای چون نیچه، شوپنهاور، کی‌یرکگور و کانت بوده است، آثاری با محتوای نیهیلیسم، پوچی، مرگ و خودکشی از خود به جای گذاشته است. در کتاب «دردسر متولد شدن» نیز او رنج انسان را نه منتج از دورنمای مرگ، بلکه ناشی از حادث شدن «آن رخداد مضحک» یعنی تولد آدمی می‌داند.

آثار چوران در عین حال که تاریک هستند و به ابعادی از وجود آدمی می‌پردازند که کمتر انسانی روبرو شدن با آن را می‌پسندد، نگاهی تیزبینانه دارند و با تاملی صبورانه مخاطب را گام به گام با حقایق روبرو می‌کنند. این ویژگی برجسته‌ی اوست که اجازه می‌دهد آثاری قابل تامل درباره رنج انسان بيافريند و به قلب مفاهیمی همچون زمان، مرگ، خدا، مذهب و خودکشی به شکلی متفاوت نفوذ کند.

کتاب «دردسر زاده شدن» از ملال آدمی سخن می‌گوید. در این کتاب، یک جانورشناس با مشاهده‎ی گوریل‌ها در زیستگاهشان به این نتیجه می‌رسد که گویی انسان تنها موجودی است که ملال را تجربه می‌کند و بر خلاف نیاکان خود از یکنواختی بیزار است:

«حیوانات نه تنها از یکنواختی نمی‌گریزند، بلکه تمنایش را دارند و آنچه باید از آن مرعوب شوند تماشای پایان یافتن این احساس است، چرا که یکنواختی تنها با جایگزین شدن ترس (علت همه فعالیت‌ها) پایان می‌پذیرد. بطالت امری الهی است. با این حال علیه همین بطالت است که آدمی طغیان کرده. در طبیعت فقط انسان توان تحمل یکنواختی را ندارد، فقط انسان می‌خواهد به هر قیمتی اتفاقی بیفتد؛ چیزی، هر چیزی... در نتیجه او خود را نسبت به نیاکانش ناشایست نشان می‌دهد. نیاز به تازگی خصلت یک گوریل ازخود بیگانه است.»

کتاب «دردسر متولد شدن» را فرهاد کربلایی ترجمه کرده است. اين کتاب به همت نشر ثالث چاپ و منتشر شده است. برای تهیه این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه کنید.

لینک خرید کتاب: دردسر متولد شدن

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین