«چه کسی موتسارت را کشت؟» اثر ارنست ویلهلم هاینه
«چه کسی موتسارت را کشت؟» اثر ارنست ویلهلم هاینه
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۲/۸

«ارنست ویلهلم هاینه» معمار و شهرساز فرانسوی است؛ اما علاقه‌ی جدی او در زندگی‌، نوشتن داستان است.
مجموعه داستان «چه کسی موتسارت را کشت؟» اثری منحصربه‌فرد و خاص از این نویسنده است که سالیان بسیاری از انتشار آن در ایران می‌گذرد؛ اما پس از تجدید چاپ آن توسط نشر معتبر «ماهی» بار دیگر شناخته شد و خوانندگان بسیاری را به سوی خود کشاند.
آنچه توجه نویسنده را برای نگارش این مجموعه داستان جلب کرده، مرگ ناگهانی افراد بسیار موفق دنیای موسیقی در اوج شهرت‌شان است.
او در این مجموعه داستان، 14 زندگی و مرگ را مورد بررسی قرار داده و در قالب داستان نوشته است. او عقیده دارد که خواننده در این داستان‌ها هم نقش بازرس را دارد، و هم نقش بازپرس را؛ او به عنوان یک نویسنده، واقعیت‌ها را پیش چشم خواننده قرار داده و از این‌جا به بعد قضاوت بر عهده‌ی اوست.
برای مثال او در نخستین داستان این مجموعه، به مرگ ناگهانی و دور از ذهن موتسارت در سن 35 سالگی پرداخته است. موتسارت درست زمانی که نخستین رکوئیم موفق خود را ساخت و به شهرت فراوانی رسید، به طور ناگهانی از دنیا رفت و به صورت شتاب‌زده و عجولانه‌ای نیز به خاک سپرده شد. این اتفاقات تردید را نسبت به چگونگی مرگ او دوچندان می‌کند. او ابهامات چنین مرگ‌هایی را مورد بررسی قرار داده و در سبکی روایی، خواننده را با خود همراه می‌سازد. 
دیگر اشخاصی که داستان مرگ ناگهانی آن‌ها را در این اثر می‌خوانیم می‌توان به بیزه، واگنر، باخ و... اشاره نمود.
اگر علاقه‌مند به مطالعه داستان‌های کوتاه هستید، این اثر فرصت مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد. گفتنی است مترجم این کتاب «علی اسدیان» بوده و ترجمه‌ای بسیار زیبا و روان را در اختیار فارسی‌زبانان قرار داده است. 
برای تهیه آسان‌تر این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

بریده‌ای از مقدمه این کتاب را تقدیم نگاهتان می‌کنیم:
«آیا می‌دانستید باخ و هندل هر دو به دست شیادی انگلیسی کور شدند؟
آیا به راستی چایکوفسکی را وبا از اوج موفقیت به کام مرگ کشاند؟
در شب اسرارآمیز مرگ موتسارت چه گذشت؟
پاگانینی افسونگر چه رازی را با خود به گور برد؟
آنچه در این کتاب می‌آید، ساخته و پرداخته‌ی یک نویسنده‌ی کتاب‌های جنایی نیست. بحث بر سر وقایع جهان موسیقی است. خواننده هم بازرس است و هم بازپرس. ما واقعیات را پیش رویتان می‌گذاریم. بیایید سعی کنیم پرده از این رویدادهای و جنایات اسرارآمیز برداریم. نگویید پس از دویست سال نمی‌شود چیزی را به اثبات رساند. هیچ چیز نمی‌تواند قوانین منطق را محدود کند، نه زمان و نه مکان…
انگار در پایان یکی از رمان‌های آگاتا کریستی هستیم. هرکول پوآرو ما را دعوت کرده تا ماجرای قتلی که رخ داده را برایمان تعریف کند. او با دقتی باورنکردنی،‌ پله به پله و جزءبه‌جزء وقایع را می‌شکافد تا مجرمان احتمالی را در پرونده‌هایی به قدمت چند صد سال شناسایی کند. پرونده‌ی مرگ‌های مشکوک موسیقی‌دانان بزرگ.»

لینک خرید کتاب: چه کسی موتسارت را کشت؟

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین