«پنجاه و سه نفر» اثر بزرگ علوی
«پنجاه و سه نفر» اثر بزرگ علوی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۶/۳

«بزرگ علوی» و شهرت داستان‌های او بر کسی پوشیده نیست. بدون شک او یکی از سکان‌داران زبان و ادب معاصر فارسی است. آثاری فاخر همچون «چشم‌هایش»، «چمدان»، «گیله‌مرد»، «سالاری‌ها» و... کتاب‌هایی نام‌آشنا هستند که هر یک از اهالی فرهنگ و کتاب‌خوانی دست‌کم یکی از آن‌ها را تاکنون مطالعه نموده‌اند.
«پنجاه و سه نفر» یکی دیگر از آثار ارزشمند این نویسنده بزرگ ایرانی است. وجه‌تسمیه این اثر، تعداد افرادی است که در عصر رضاشاه به جرم انجام فعالیت‌های گروهی و مشترک بازداشت‌شده و هریک به نحوی مورد مجازات قرار گرفتند. در صدر این افراد «تقی ارانی» قرار داشت و «بزرگ علوی» خود نیز یکی از این افراد بود. 
علوی در زمان دستگیر شدنش، آموزگار بود و در این کتاب تلاش کرده تا تمامی مشاهدات خود را بی کم‌وکاست، با هنر نویسندگی و قلم گیرای خود تلفیق کرده و در قالب داستان روایت کند. 
آنچه این اثر ارائه می‌دهد، تصویری شفاف و بی‌نقص از اتفاقات و مجازات دربار رضاشاه است؛ علوی یقین دارد حتی اگر تمامی اتفاقات درون زندان برای یک زندانی پس از مدتی عادی شود، آنچه هیچ‌گاه عادی نخواهد شد و درد آن همواره بر قلب و روح زندانی باقی خواهد ماند، توهین‌ها و رفتارهای خشونت‌بار زندانبانان است. 
از نکته‌های جذاب این اثر، شرح کامل اظهارات و نطق تقی ارانی است. او در طول مدت شش ساعت و نیم به‌گونه‌ای صحبت کرده که دوست و دشمن را بهت و حیرت فراگرفته بوده است. 
این اثر زیبا را به دوستداران ادب فارسی و داستان‌های واقعی پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه این اثر زیبا که به همت نشر نگاه منتشرشده می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

باهم بخشی از روایت را می‌خوانیم:
سخت‌ترین مصائب را می‌توان تحمل کرد. انسان به همه‌چیز عادت می‌کند. گرسنگی، سرما، اذیت و آزار حتی شکنجه درصورتی‌که تکرار شود قابل بردباری است. من کسانی را در زندان دیده‌ام که ده سال تمام‌روزی با دو نان و یک بادیه آب‌زیپو و یک‌کاسه آش و ۲ پیاله چای و چهار حبه قند زندگانی کرده‌اند ولی چیزی که در زندان غیرقابل‌تحمل بود و اگر هرروز هم، هر ساعت هم، تکرار می‌شد، باز درد شدیدی در درون ما ایجاد می‌کرد، توهین بود. اداره زندان خوب به این حقیقت پی برده بود و می‌دانست که فقط از این راه می‌توان دلیرترین مردان روئین‌تن را نیز از پا درآورد.

لینک خرید کتاب: 53 نفر

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین