«پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاکینگ
«پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثر استیون هاکینگ
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۱/۴

«استیون هاکینگ» کیهان‌شناس و فیزیک‌دان مطرح اهل انگلستان بود که به بررسی علمی و پرچالش مباحث فیزیکی مرتبط با زمان، و بالاخص سیاهچاله‌ها مشغول بود. او بیش از 40 سال سابقه‌ی فعالیت علمی و تخصصی داشت و کتاب‌ها و همایش‌هایش او را به یکی از چهره‌های محبوب سرتاسر دنیا بدل کرده است. کتاب مشهور او با نام «تاریخچه‌ی مختصر زمان» تا مدتی طولانی، پرفروش‌ترین کتاب بریتانیا بود و توانست بسیاری دیگر از مردم دنیا که حتی درحیطه تخصصی فیزیک و نجوم فعالیت نداشتند را به خود علاقه‌مند کند.
«پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ» اثری از این نویسنده است که نتیجه‌ی جمع‌آوری دست‌نوشته‌های او از کتابی است که پیش از مرگش قصد نگارش آن را داشت. جمعی از فیزیک‌دانان و اساتید که در کنار او فعالیت می‌کردند با جمع‌آوری این دست‌نوشته‌ها این اثر را منتشر نمودند.
هاکینگ در این کتاب به زبانی بسیار ساده و قابل درک، به سوالاتی بنیادین پاسخ‌هایی می‌دهد که درک آن‌ها می‌تواند برای همگان پربهره بوده و به خواننده بینش جدیدی درباره جهان می‌دهد.
پرسش‌هایی که او در این اثر به آن‌ها پاسخ می‌دهد عبارتند از:
- چگونه همه چیز شروع شد؟
- آیا در کیهان حیات هوشمند دیگری هم هست؟
- آیا می‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم؟
- داخل یک سیاهچاله چیست؟
- آیا سفر در زمان ممکن است؟
- آیا انسان جان به‌در خواهد برد؟
- آیا باید برای سکونت به فضا برویم؟
- آیا هوش مصنوعی بر ما چیره خواهد شد؟

او آخرین نظرات خود را در ارتباط با چگونگی وقوع مهبانگ و خلقت کیهان در این کتاب به زیبایی بیان نموده است. اگر علاقه‌مند به چنین موضوعاتی هستید، این اثر خارق‌العاده را به شما توصیه می‌کنیم.
گفتنی است این اثر با ترجمه زیبا و روان «مزدا موحد» و به همت نشر نو روانه بازار شده است. برای تهیه آسان‌تر این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

بریده‌ای از این اثر را با هم می‌خوانیم:

«آنچه را که معمولاً به‌عنوان «حیات» تصور می‌کنیم، بر مبنای زنجیره‌ای از اتم‌های کربن و چند عنصر دیگر مثل نیتروژن یا فسفر است. می‌توان این حدس را زد که چیزهای دیگری هم با ساختار شیمیایی متفاوت – همانند سیلیکون – حیات دارند اما به نظر کربن به علت غنای شیمیایی‌اش، مناسب‌ترین گزینه است. اتم‌های کربن با خاصیت‌هایی که دارند، مقدار مشخصی از ثابت‌های فیزیکی را می‌طلبند، همچون مقدار کرومودینامیک کوانتومی، بار الکتریکی و حتی ابعاد فضا – زمان.
اگر این ثابت‌ها دارای مقادیر متفاوت قابل‌توجهی بودند، هستۀ اتم کربن پایدار نمی‌بود یا اینکه الکترون‌ها در هستۀ اتم فرو می‌ریختند. در نگاه اول بسیار جالب توجه جلوه می‌کند گویی که جهان به شکلی دقیق تنظیم شده است. شاید این مدرکی باشد که جهان به‌طور خاص برای نژاد بشر طراحی شده است.
اما باید با دقت به چنین استدلال‌هایی توجه کرد، زیرا بنا به اصل انسان نگر، تئوری‌هایمان دربارۀ جهان هستی باید سازگار با موجودیت خودمان باشد. این مطلب بر پایه این حقیقت آشکار است که اگر جهان هستی مناسب زندگی نبود ما هم نمی‌پرسیدیم که چرا به شکل دقیق تنظیم شده است.»

لینک خرید کتاب: پاسخ‌های کوتاه به پرسش‌های بزرگ

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین