«نبرد من» اثر آدولف هیتلر
«نبرد من» اثر آدولف هیتلر
منتشر شده در ۱۴۰۰/۱/۲۱

شورش و نسل‌کشی آدولف هیتلر در آلمان،‌ بی‌شک، یکی از هولناک‌ترین حوادث تاریخ بشر است. کتاب‌ها و مستندات بسیاری در مورد ظلم‌هایی که به فرمان هیتلررخ داده وجود دارد که اغلب آن‌ها را قربانیان این جنایات نوشته‌اند و رنج‌هایی که در اردوگاه‌های کار اجباری متحمل شده‌اند، پرده برداشتند. مانند کتاب «انسان در جستجوی معنا» که سرگدشت زندگی دکتر ویکتور فرانکل در آن شرایط رعب‌انگیز است. 
در میان این آثار،‌ شاید کمتر اثری باشد که داستان این جنایت را از زبان هیتلر بیان کرده باشد. هیتلر که در جوانی نقاش بود و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را داشت و فردی معقول و احساساتی به نظر می‌رسید، چطور فرمان به کشتن هزاران انسان بیگناه داد؟ این سوالی است که علاقمندان به تاریخ بارها از خود پرسیده‌اند اما پاسخ آن را فقط می‌توان از هیتلر شنید. «نبرد من» کتابی است که ماجرای این جنایت را از زبان هیتلر بیان می‌کند و نگاه او را برای ما آشکار می‌کند. انتشار این کتاب در آلمان ممنوع شده است اما در ایران، متن کامل این کتاب توسط فرشته اکبرپور ترجمه شده و انتشارات نگاه آن را چاپ و منتشر می‌کند.
در کتاب «نبرد من» آدولف هیتلر دیدگاه‌های خود را تئوریزه کرده و علت تشکیل حزب نازی را بنا بر اندیشه‌های تمامیت‌خواهانه‌ی خود، بیان می‌کند. هیتلر این کتاب را ‌ زمانی نوشته است که در دژی نظامی در باواریا زندانی بود و آلمان دوره‌ای از افول و خواری را تجربه می‌کرد. مطالعه‌ی آن برای علاقمندان به تاریخ اروپا، تجربه‌ای نو خواهد بود. این کتاب از ویترین آنلاین نبض هنر قابل خریداری است. 

بخشی از مقدمه این کتاب را باهم می‌خوانیم: 
«پیش از عرضه‌ى متن کامل کتاب نبرد من آدولف هیتلر، وظیفه‌ى خود مى‌دانم توجهخوانندگان را به برخى واقعیت‌هاى تاریخى جلب کنم که خواننده‌ى کتاب براى داورى منصفانه درباره‌ى آنچه در این کتاب فوق‌العاده آمده باید در مدّ نظر داشته باشد.پاره‌ى نخست این کتاب زمانى نوشته شد که نویسنده در دژى نظامى در باواریا زندانى بود. او چگونه راهى آن دژ شد و به چه دلیل؟ پاسخ به پرسش مهم است، زیرا این کتاب با رویدادهایى سروکار دارد که نویسنده را دچار این گرفتارى کرد و به این دلیل که نویسنده زیر فشارهاى عاطفى ناشى از وقایع تاریخى روزگار خود این کتاب را نوشته است. آن زمان، دوره‌ى خوارى و تحقیر آلمان، و تا حدودى ادامه‌ى رویدادهایى بود که کمابیش در یک قرن گذشته رخ داده بود؛ این دوره از هنگامى آغاز مى‌شود که ناپلئون امپراتورى کهن آلمان را تکه‌پاره کرد و سربازان فرانسوى تقریبآ سراسر آلمان را به اشغال درآوردند.در آغاز ۱۹۲۳، فرانسه به آلمان یورش برد، منطقه‌ى روهر را اشغال کرد و چند شهر آلمان را در منطقه‌ى راین به تصرف درآورد. این حمله در حکم نقض آشکار حقوق بین‌الملل بود و تمامى بخش‌هاى افکار عمومى سیاسى بریتانیا در آن هنگام به این حمله اعتراض کردند. آلمانى‌ها چنان‌که باید و شاید نتوانستند از کشور خود دفاع کنند، زیرا مطابق معاهده‌ى ورساى خلع سلاح شده بودند. فرانسه، براى سخت کردن اوضاع مصیبت‌بار آلمان، و هول‌آور ساختن آینده‌ى این کشور، تبلیغات شدیدى براى جدا کردن منطقه‌ى راین از جمهورى آلمان و تأسیس منطقه‌ى مستقل راین به راه انداخت. پول‌هاى کلانى براى چرب کردن سبیل آشوبگران به منظور انجام این کار سرازیر شد و پاره‌اى از عناصر نفوذى آلمانى با پول‌هاى متجاوزان فعال شدند. در عین حال، جنبشى نیرومند در باواریا براى جدایى این ایالت و تأسیس حکومت سلطنتى کاتولیک مستقل، تحت حمایت فرانسه، کار خود را آغاز کرد؛ پیش از آن، در ۱۸۵۵ ناپلئون با انتخاب ماکسیمیلیان در مقام نخستین پادشاه باواریا انجام داده بود. جنبش جدایى‌خواهى در منطقه‌ى راین تا آن‌جا پیش رفت که برخى از سیاستمداران برجسته‌ى آلمانى هواخواه و حامى آن شدند، و این نظر را طرح کردند که اگر این منطقه تسلیم گردد، جمهورى آلمان مى‌تواند از فرانسه غرامت بگیرد. ولى در باواریا جنبش از این هم فراتر رفت. و پى‌آمدهاى  آن بسیار فراگیرتر بود؛ زیرا اگر یک پادشاهى کاتولیک مستقل مى‌توانست در باواریا استقرار یابد، حرکت بعدى مى‌توانست اتحاد با آلمان ــ اتریش کاتولیک تحت حاکمیت احتمالى پادشاه هابسبورگ باشد. بدین‌گونه، یک بلوک کاتولیک به وسعت منطقه‌ى راین تا باواریا و اتریش در سراسر رود دانوب پدید مى‌آمد که اگر هم زیر سلطه‌ى تمام‌عیار سیاسى فرانسه قرار نمى‌گرفت، بارى دست‌کم زیر نفوذ اخلاقى و نظامى فرانسه قرار مى‌گرفت. این رؤیا اکنون خیالى مى‌نمود، ولى در آن زمانه‌ى خیال‌انگیز امر عملى تصور مى‌شد. پى‌آمد عملى شدن چنین نقشه‌اى تکه تکه شدن کامل آلمان بود؛ و دیپلماسى فرانسه چنین هدفى را در سر مى‌پروراند. البته چنین هدفى صورت تحقق نیافت. و من نباید چیزى را که اکنون «قدیمى، ناخوشایند، و دور» مى‌نماید به نسل جدید یادآور شوم، زیرا این رویدادها بسیار نزدیک و در واقع در زمان نگارش نبرد من روى داده‌اند و در آن هنگام ناخوشایندتر از آن بودند که اکنون قابل تصورند.»

لینک خرید کتاب: ‌نبرد من

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین