به مناسبت زادروز منوچهر نیستانی
به مناسبت زادروز منوچهر نیستانی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۵/۴

منوچهر نیستانی از بزرگان شعر معاصر فارسی، در روز 4 مرداد سال 1315 در شهر کرمان متولد شد. 
اشعار اندوهگین آمیخته به طنز او، همواره موردپسند مخاطبان و منتقدان شعر فارسی بوده و علاقه‌مندان به این سبک شعری را به تأمل واداشته است.
نیستانی تا اوایل سنین نوجوانی را در زادگاه خود سپری نمود و برای تحصیل در دوره متوسطه، مدرسه دارالفنون تهران را انتخاب کرد. سپس به دانشسرای عالی تهران راه یافت و در رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد و پس ز آن به تدریس ادبیات فارسی در مدارس شاهرود پرداخت.
پس از گذشت دوره‌ای از چاپ اشعار او در مطبوعات، نخستین دفتر شعر او با نام «جوانه» و پس ‌از آن مجموعه شعر «خراب» شامل اشعاری با مضامین عاشقانه و اجتماعی به چاپ رسیدند. او همچنین در کارنامه کاری خود، سرودن اشعاری برای کودکان و همچنین انجام پژوهش‌هایی در باب ادب فارسی را به ثبت رسانیده است. 
اشعار او در قالب‌های نیمایی و غزل، با مفاهیمی عاشقانه و اجتماعی و لحنی منطقی، دیدگاه‌های اجتماعی او را پیش چشم مخاطب اشعارش قرار می‌دهد. ابتکارات و نوآوری‌های او در لحن و شیوه‌ی سرایش اشعار، لقب «پدر غزل نوین» ایران را برای او به ارمغان آورد.
منوچهر نیستانی پدر هنرمندان معاصر در هنر کاریکاتور، توکا و مانا نیستانی است. او سرانجام در سن 45 سالگی دار فانی را وداع گفت. 
امروز 4 مرداد، سالگرد تولد این شاعر بزرگ است. زادروز این نویسنده فقید را به اهالی شعر و ادب فارسی تبریک میگوییم. به امید آنکه بزرگانی همچون او الگو و سرمشق جوانان این عرصه قرار بگیرند. 

.

با خود به دوردست غروبم ببر، که با
قلبم، غمین، ز هیبت شب، گریه کرده ساز.
خرداد را به شادی، گشتن
در باغ چشم‌های تو، خواهم من.
در باغ چشم‌های تو، می‌خواهم
شعر و شکوفه، خرمن خرمن

لینک خرید کتاب: مجموعه اشعار منوچهر نیستانی

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین