«طبل حلبی» اثر گونتر گراس
«طبل حلبی» اثر گونتر گراس
منتشر شده در ۱۳۹۹/۴/۲۴

«طبل حلبی» شاهکاری از نویسنده آلمانی «گونتر گراس» است که به زبان‌های مختلفی در سرتاسر دنیا ترجمه‌شده است. اثری منحصربه‌فرد که مخاطب را درگیر و دار داستانی عجیب‌وغریب وارد می‌کند.
داستان درباره پسری خاص با ویژگی‌های خاص است که این موضوع سبب شده وقایع عجیبی را در زندگی تجربه کند. داستان از دید این پسر که «اسکار» نام دارد روایت می‌شود؛ اسکار در آسایشگاه روانی بستری است و اکنون در همین آسایشگاه، با کوبیدن به طبل خود، خاطرات خویش را به یاد می‌آورد. 
ویژگی خاص او وضعیت ذهنی و جسمی اوست. طی اتفاقی پیش‌بینی‌نشده، رشد جسمی اسکار متوقف می‌شود و جسم او در قالب یک کودک سه‌ساله باقی می‌ماند. اما از سویی، رشد ذهنی او ادامه داشته و سطح هوشی بسیار زیادی نسبت به اطرافیان و به‌نوعی «آدم‌بزرگ‌ها» دارد. زندگی او تا جنگ جهانی به همین منوال پیش می‌رود اما پس از اتمام جنگ جهانی، رشد جسمی او آغازشده و رشد ذهنی او متوقف می‌گردد...
داستان شامل فصل‌ها و صفحات زیادی است؛ اما علیرغم این موضوع، شخصیت‌های داستان باعث سردرگمی خواننده نمی‌شوند. چراکه شخصیت‌ها در هر فصل موقتی‌اند و به‌نوعی تبدیل به قهرمان‌های داستان نخواهند شد و پس از هر فصل، از داستان بیرون خواهند رفت. شخصیت‌های اصلی داستان، اسکار و خانواده‌اش هستند.
خواندن این اثر را به دوستداران داستان‌های خاص توصیه می‌کنیم. این شاهکار به همت نشر «نیلوفر» به چاپ رسیده و هم‌اکنون در ویترین آنلاین نبض هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

باهم بخشی از داستان را می‌خوانیم:
«من در یک آسایشگاه روانی بستری هستم. هفته‌ای یک‌بار روز ملاقات است و آرامش من به هم می‌خورد. روز ملاقات کسانی که می‌خواهند نجاتم بدهند و هوس می‌کنند دوستم بدارند مرا بهانه می‌کنند که قدر خودشان را بدانند، یک‌دفعه دوستی‌شان قلمبه می‌شود و سروقت من می‌آیند. چه اعصاب خرابی دارند و از نزاکت هم بویی نبرده‌اند...»

لینک خرید کتاب: طبل حلبی

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین