«صد شعر نو فارسی: از عصر نیما تا امروز» اثر هوشنگ رهنما
«صد شعر نو فارسی: از عصر نیما تا امروز» اثر هوشنگ رهنما
منتشر شده در ۱۳۹۹/۹/۱۷

ظهور شعر نوی فارسی و بارقه‌ی آن توسط نیما یوشیج، انقلابی در عرصه شعر به‌وجود آورد؛ انقلابی که با تغییر تمام الگوهای شعر سنتی فارسی، به نوعی با انسان مدرن ارتباطی ایجاد نمود و در تقابل با همه‌ی پارادایم‌های شعر سنتی فارسی قرار گرفت.
شعر نو آیینه‌ی تمام‌نمای انسان مدرن شد؛ گویی که توانست انعکاسی تمام و کمال از روابط انسانی مدرن، جامعه‌ی ایرانی و تغییرات آن و همچنین گذر از دنیای سنتی با همه‌ی چهارچوب‌های رایج آن باشد. 
شعر نوی فارسی توانست پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره جای خود را در میان اهالی شعر و مخاطبان تثبیت نماید و اکنون پس از گذر صدسال، وحدتی سازمان‌یافته دارد و آنچه اکنون مهم جلوه می‌کند، چگونگی این تحول و پوست انداختن این الگو تا به امروز است.
شاعران زیادی پس از نیما تحت تاثیر او و قالب شعری‌اش قرار گرفتند تا آثار بسیاری خلق کنند؛ هریک از این شاعران بنا بر زمان زندگی و فعالیت خود، بخشی از این تغییرات را پس از نیما رقم زده‌اند تا شعر نوی فارسی به شکل امروزی خود برسد.
کتاب «صد شعر نو فارسی؛ از عصر نیما تا امروز» به بررسی همین مهم پرداخته است. نویسنده‌ی این کتاب «هوشنگ رهنما» است که با انتخاب اشعاری که نقاط عطف این تغییرات را ایجاد کرده‌اند، مجموعه‌ای غنی در اختیار پژوهشگران و دوستداران شعر فارسی قرار داده تا با مطالعه‌ی این اشعار، چگونگی تغییرات شعر نو را -از گذشته تا به امروز- مشاهده نمایند. 
در این مجموعه که در سال 1393 گردآوری و چاپ شده است، گزیده‌ای از اشعار نیما یوشیج، گلچین گیلانی، پرویز ناتل خانلری، فریدون توللی، سیاوش کسرایی، بیژن جلالی، احمد شاملو، نادر نادرپور، فریدون مشیری و... جمع‌آوری شده است.
مطالعه و بهره‌مندی از این اثر ارزشمند را به دوستداران شعر نوی فارسی و همچنین پژوهشگران این عرصه پیشنهاد می‌کنیم.
گفتنی است این اثر به همت نشر نو  منتشر شده و هم‌اکنون در ویترین آنلاین نبض هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

شعر زیبای «داروگ» از نیما یوشیج را تقدیم نگاهتان می‌کنیم:

«خشک آمد کشتگاه من
در جوار کشت همسایه
گرچه می‌گویند: «می‌گریند روی ساحل نزدیک
سوگواران در میان سوگواران.»
قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟
بر بساطی که بساطی نیست
در درون کومه‌ی تاریک من که ذره‌ای با آن نشاطی نیست
و جدار دنده‌های نی به دیوار اطاقم دارد از خشکیش می‌ترکد
ـــ چون دل یاران که در هجران یاران ـــ
قاصد روزان ابری، داروگ! کی می‌رسد باران؟»

لینک خرید کتاب: صد شعر نو فارسی

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین