«سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت آتوود
«سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت آتوود
منتشر شده در ۱۳۹۹/۵/۱۲

«سرگذشت ندیمه» اثری تحسین‌برانگیز و متفاوت از نویسنده اهل کانادا «مارگارت آتوود» است که توانست جایزه آرتور سی کلارک را به خود اختصاص بدهد. این جایزه به کتب ژانر علمی تخیلی تعلق میگیرد؛ اما نویسنده‌ی این اثر با گنجانده شدن کتابش در این ژانر موافق نیست.
داستان روایتگر شرایط اسفناکی است که بعد از انقلاب ناگهانی در شهری به نام گیلاد رخ می‌دهد. نام این شهر از منطقه‌ای گرفته شده که در شمال اردن واقع شده است. اما روایت اصلی داستان در شهر کمبریج ایالات متحده آمریکا رخ می‌دهد. پس از ترور رییس جمهور و بروز انقلابی ناگهانی در این منطقه، قانون اساسی کشور لغو شده و بسیاری از اعمال رایج در کشور مثل ازدواج، طلاق، سقط جنین، همجنس‌گرایی و... اعمالی غیرقانونی تلقی می‌شوند. 
در این شهر بسیاری از مردم به دلایلی عقیم هستند؛ و این دلایل منجر به بروز بسیاری از فجایع زیست محیطی است که در این منطقه رخ می‌دهد.  بخش‌هایی از شهر کاملا غیرقابل سکونت هستند و زنانی که بارور هستند و ازدواج نکرده‌اند در اختیار خانواده‌های تراز اول به عنوان ندیمه قرار می‌گیرند تا برای آن‌ها بچه بیاورند... در این منطقه حکومت عقیده دارد که بارور نبودن زوج‌ها صرفا به علت بارور نبودن زنان است و بنابراین زنان نابارور را تبعید می‌کند...
داستان دارای محورهایی است که بصورت موازی باهم اتفاق می‌افتند و داستان را پیش می‌برند. هریک از شخصیت‌ها مفاهیم و مضامینی با خود به همراه دارند که هرچه بیشتر به جذابیت این داستان می‌افزایند. 
تجربه‌ی این اثر زیبا را به دوستداران داستان‌های خارجی پیشنهاد می‌کنیم.
این اثر به همت نشر «جمهوری» روانه بازار شده و هم‌اکنون توسط ویترین آنلاین نبض هنر در دستان علاقه‌مندان قرار دارد.

با هم بریده‌ای از داستان را مرور می‌کنیم:
حال نوبت به بخش اصلی می‌رسد. بیست فرشته که تازه از جبهه‌های جنگ بازگشته و تازه مدال گرفته‌اند، به همراه سرباز افتخاری وارد می‌شوند و قدم‌رو به وسط محوطه می‌آیند. خبردار! آزاد! و حال بیست دختر با روبنده‌هایشان، سر تا پا سفیدپوش، خجولانه پیش می‌آیند، مادرانشان آرنج‌هایشان را گرفته و همراهیشان می‌کنند. این روزها نه پدران، که مادران دخترهای خود را شوهر می‌دهند و مقدمات ازدواجشان را فراهم می‌کنند. ترتیب ازدواجشان داده می‌شود. سال‌هاست که این دختران اجازه نداشته‌اند حتی یک لحظه با مردی تنها بمانند، اما ما نیز سال‌هاست که به همین منوال زندگی می‌کنیم...

لینک خرید کتاب: سرگذشت ندیمه

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین