«رمه در مه» اثر علیرضا رجبعلی کاشانی
«رمه در مه» اثر علیرضا رجبعلی کاشانی
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۰/۱۱

«رمه در مه» دومین مجموعه شعر «علیرضا رجبعلی کاشانی» است که در قالب «نوخسروانی» سروده شده است. 
نوخسروانی قالبی از شعر است که پیش از این در سده‌های قبل از اسلام و در زمان خسروپرویز به عنوان لحنی از موسیقی با نام سرود نوخسروانی برای خلق آثار موسیقایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این‌گونه از سرود دارای نثری مسجع سه سطری بود و تا دوره‌هایی طولانی از گنجینه‌های زبان فارسی تلقی شد و بسیاری از پژوهش‌گران ادب فارسی بدان پرداختند.
سال‌ها پس از آن مهدی اخوان ثالث، شاعر سرشناس دوره‌ی معاصر به سرایش در این قالب پرداخت و و تلاش بسیاری کرد تا بار دیگر این قالب شعری را زنده کند. پس از اخوان ثالث، این قالب شعری مجددا تا دورانی طولانی مورد توجه واقع نشد؛ تا آن‌که «علیرضا رجبعلی کاشانی» شاعر و پژوهشگر ادبیات فارسی، این قالب شعری را مورد توجه قرار داد و آثار بسیاری را خلق کرد.
مجموعه شعر «رمه در مه» در همین قالب سه سطری سروده شده و مضمون کلی آن، ابراز اندوه است. 
این اشعار کوتاه اما عمیق، به ظاهر دارای پیام‌ها و مفاهیم متعددی هستند، اما در نهایت همچون یک رشته‌ی منسجم به یک‌دیگر ارتباط پیدا می‌کنند. اشعاری که گاه فضایی مملو از شِکوه دارند و گاه شکل مرثیه به خود می‌گیرند و انتقاد و اعتراض خود از شرایط اجتماعی را به زیبایی به تصویر می‌کشند.
اگر به قالب‌های خاص شعر فارسی علاقه دارید این مجموعه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اشعار آهنگین و بدیع این مجموعه، دنیایی نو را پیش چشم خوانندگان و علاقه‌مندان شعر مجسم خواهد نمود.
گفتنی است این مجموعه به همت نشر شهرستان ادب به چاپ رسیده و هم‌اکنون جهت دسترسی آسان‌تر علاقه‌مندان در ویترین آنلاین نبض هنر قرار دارد.
ابیاتی از این اثر خاص و زیبا را تقدیم نگاهتان می‌کنیم:

بااین‌که خون‌بهای دلم زخمِ تیغ شد
وز برگ‌وبار بوی بهارم دریغ شد
انسان‌درخت زیسته‌ام در تمام عمر..
.
باران دمید و خیمه‌ی شب خیسِ نور شد
فردا که هرچه باغ برآرند سر ز خواب
گُل کرده آفتاب؟!

لینک خرید کتاب: رمه در مه

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین