رمان «کوری» اثر ژوزه ساراماگو
رمان «کوری» اثر ژوزه ساراماگو
منتشر شده در ۱۳۹۹/۷/۷

«کوری» اثری مشهور و شناخته‌شده در سرتاسر جهان است که به دست نویسنده اهل پرتغال، «ژوزه ساراماگو» به نگارش درآمده است.
این نویسنده که رمان‌هایی همچون «بینایی»، «قابیل»، «دخمه»، «همزاد» و... را نیز درکارنامه خود دارد، برنده‌ی نوبل ادبیات در سال 1998 نیز شده است. داستان «کوری» به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین و نمادین‌ترین داستان‌های او، در سرتاسر دنیا به زبان‌های متفاوتی ترجمه شده است.
کوری، انحطاط و زوال یک جامعه‌ی متمدن را نشان می‌دهد؛ جامعه‌ای که با نقاب مدرنیته، به محض بروز یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی، تمام افراد آن به بدترین شکل ممکن به دوران بربریت بازمی‌گردند؛ دورانی که انسان‌ها در آن برای حفظ بقای خود، از هیچ گونه بیرحمی نسبت به یکدیگر فروگذار نمی‌کنند.
مردم یک شهر به طور ناگهانی، یکی پس از دیگری بینایی خود را از دست می‌دهند و در برابر رفع نیازهای روزمره‌ی خود عاجز می‌شوند. این انسان‌ها توانایی انجام شغل‌ها و وظایف شخصی خود را ندارند و رفته‌رفته شروع به آسیب زدن به یکدیگر می‌کنند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. تنها زنی که در این جامعه بینا باقی مانده، محکوم به دیدن و مشاهده‌ی تمامی این وقایع است....
این رمان به جرات یکی از شاهکارهای ادبی است. گفتنی است که بر اساس این داستان فیلمی در سال 2008 توسط کارگردان برزیلی «فرناندو مریلس» ساخته شده است. 
این اثر به همت نشر «مروارید» و با ترجمه «اسدالله امرایی» به چاپ رسیده و هم اکنون در ویترین آنلاین نبض هنر  در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بخشی از این داستان زیبا را تقدیم نگاه‌تان می‌کنیم:
«وجدان که خیلی از آدم‌های بی‌فکر آن را زیر پا می‌گذارند و خیلی‌های دیگر انکارش می‌کنند، چیزی است که وجود دارد و همیشه وجود داشته. اختراع فلاسفه عهد دقیانوس نیست، یعنی اختراع زمانی که روح چیزی جز یک قضیه مبهم نبود. با گذشت زمان، همراه با رشد اجتماعی و تبادل ژنتیکی کار ما به آنجا کشیده که وجدان را در رنگ خون و شوری اشک پیچیده‌ایم و انگار که این هم بس نبوده، چشم‌ها را به نوعی آیینه رو به درون بدل کرده‌ایم، نتیجه این است که چشمها غالبا آنچه را سعی داریم با زبان انکار کنیم بی پروا لو می‌دهند...»

لینک خرید کتاب: کوری

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین