«راسپوتین» اثر ادوارد رژینسکی
«راسپوتین» اثر ادوارد رژینسکی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۵/۱۱

«راسپوتین» با نام کامل «گریگوری افیموویچ راسپوتین» دهقانی ساده اهل سیبری بود که طی ماجرایی، به دربار روسیه (پیش از انقلاب روسیه) راه یافت. پس از مدت کوتاهی و با اثبات حسن نیت خود نسبت به اعضای دربار، تبدیل به دست راست شاه و ملکه شد؛ به‌گونه‌ای که از هر طریقی در امور مملکتی دخالت می‌کرد و در تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی نقش داشت. 
به علت جایگاه حائز اهمیت او در دربار روسیه، موردحسادت و عناد بسیاری از افراد واقع شد؛ تا آنجا که افراد بسیاری برای ترور و به قتل رساندن او نقشه‌های زیادی می‌کشیدند. 
ویژگی‌هایی که منجر به داشتن یک شخصیت معمایی و رازآلود در راسپوتین می‌شدند، قدرت پیش‌بینی وقایع و همچنین زن‌بارگی او بود. نحوه مرگ او تا سالیان بسیار مبهم و رازآلود باقی‌مانده بود و هیچ مدرک واضح و مشخصی برای اثبات چگونگی به قتل رسیدن او وجود نداشت؛ حتی پس از گذر سالیان بسیار، شخصی ادعا کرد که او را از نزدیک ملاقات نموده و او هنوز در قید حیات است! او توانسته بود انقلاب بزرگ روسیه را پیش‌بینی کند و به دلیل همین پیش‌بینی، عده‌ای او را قدیس می‌خواندند. اما از سویی دیگر، با توجه به رفتار شهوانی و زن‌بارگی او، عده‌ای نیز او را شیطان تلقی می‌کنند.
کتاب پیش رو سرگذشت کاملی از شخصیت و زندگی راسپوتین است. مدارک و اسناد بسیار زیادی درباره‌ی زندگی و مرگ او وجود دارند که تا پیش از نگارش این اثر، قابل‌دسترسی نبوده‌اند. اما اکنون ادوارد رژینسکی نویسنده‌ی این کتاب، این مدارک را ضمیمه‌ی زندگینامه‌ی او کرده و در قالب یک کتاب به نگارش درآورده است. 
این اثر با ترجمه‌ی «بیژن اشتری» و به همت نشر ثالث در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. تجربه‌ی این اثر را به دوستداران مطالعه زندگی‌نامه اشخاص مهم دنیا پیشنهاد می‌کنیم.
برای تهیه این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

باهم بریده‌ای از این اثر را مطالعه می‌کنیم:
«در همین زمان راسپوتین شروع به ارائه توصیه‌های عجیب‌وغریب به تزار و ملکه کرد. از نامه ملکه به تزار: «او (راسپوتین) احساس کرده که تو باید به کارخانه‌ها دستور بدهی مهمات جنگی بسازند و اگر آن‌ها فهرست کارخانه‌ها را نشانت دادند باید خیلی ساده دستور بدهی کدام کارخانه‌ها مهمات بسازند... شیرین عسل خودم مستبدتر باش، و عزم و قاطعیت خودت را نشان بده.»(۱۴ ژوئیه ۱۹۱۵) عجیب است، اما راسپوتین انجام اقداماتی را پیشنهاد می‌کرد که کاملاً مشابه اقدامات بلشویک‌ها در زمان استالین است. استالین حین جنگ جهانی دوم با یک‌مشت آهنین کاری کرد که همه کارخانه‌های کشور قادر به تولید مهمات جنگی و مصنوعات موردنیاز در جبهه‌های جنگ باشند. راسپوتین هم حین جنگ جهانی اول توصیه مشابهی کرده بود:«۲۹ اوت ۱۹۱۵... اما دوستمان (راسپوتین) احساس می‌کند کارخانه‌های بیش‌تری را، حتی کارخانه‌های تولیدکننده محصولات غذایی را هم، باید به تولید مهمات جنگی واداشت...»

لینک خرید کتاب: راسپوتین

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین