«دنیای سوفی» اثر یاستین گوردر
«دنیای سوفی» اثر یاستین گوردر
منتشر شده در ۱۴۰۰/۲/۲۸

یاستین گوردر نوسینده نروژی و معلم فلسفه است که پیشتر کتاب «دختر پرتقالی» را از این نویسنده معرفی کردیم. کتاب‌های گوردر مفاهیم فلسفی عمیقی را در قالب داستان به مخاطبین جوان منتقل می‌کند و شهرت او نیز عمدتا به همین علت است. «دنیای سوفی» نیز داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان شرح می‌دهد. از این کتاب دو ترجمه وجود دارد که هر دو توسط مترجمان توانمند کشورمان انجام شده است. ترجمه مهرداد بازیاری را نشر هرمس چاپ و منتشر کرده است و ترجمه‌ی حسن کامشاد را نشر نیلوفر. برای تهیه این کتاب می‌تونید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه کنید. 
«دنیای سوفی» گرچه برای نوجوانان نوشته شده است اما توجه بزرگسالان را نیز در سراسر جهان به خود جلب کرده است و تا کنون به 59 زبان ترجمه شده است. 
داستان در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانۀ پانزده سالگی نامه‌هایی جالب و نوارهایی ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت می‌کند که در آن‌ها سؤالات جالبی مانند جهان چگونه پدید آمده‌؟ که آغازگر راه آموزش تاریخ فلسفه‌ است، مطرح شده.
این نامه‌ها در ابتدا مطالبی در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان می‌کند. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات می‌کنند. موضوع صحبت‌های آنان عمدتاً نظریات فلاسفهٔ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی چون انقلاب‌های بزرگ و تا مسائل امروز بشری است.

بخشی از متن کتاب را باهم می‌خوانیم:
«آیا چیزی هست که همه به آن علاقه‌مند باشیم؟ آیا چیزی هست که مربوط به همه – صرف نظر که کی هستند و کجای جهان زندگی می‌کنند – باشد؟ آری، سرفی عزیز، مطالبی هست که قطعا مورد علاقه همگان است. و موضوع بحث دوره آموزشی ما دقیقا همینهاست.
مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها.
ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم.»

لینک خرید کتاب: 
دنیای سوفی ترجمه مهرداد بازیاری
دنیای سوفی ترجمه حسن کامشاد

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین