«حیات ذهن» اثر هانا آرنت
«حیات ذهن» اثر هانا آرنت
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۱/۴

«هانا آرنت» نویسنده، فیلسوف و نظریه‌پرداز آلمانی- آمریکایی و یکی تأثیرگذارترین شخصیت‌های قرن بیستم بود. کتاب‌ها و پژوهش‌های او اغلب در باب اقتدارگرایی، دموکراسی مستقیم و تمامیت‌خواهی حکومت‌های استبدادی است. هانا آرنت در ایران نیز یکی از نویسندگان محبوب به شمار می‌رود.
از اتفاقات حائز اهمیت زندگی او، دل بستن به هایدگر در دوران تحصیلش بود؛ ارتباط میان آن‌ها و ناکام ماندن علاقه بین این دو، منجر به مهاجرت آرنت به شهری دیگر برای ادامه تحصیل و همچنین انجام تحقیق و پژوهش و رساله دکتری‌اش در نقطه‌نظر مقابل هایدگر بود.
«حیات ذهن» اثری از این نویسنده است که در باب تفکر از دیدگاه فلسفه به نگارش درآمده است یکی از مهم‌ترین آثار فلسفی این نویسنده محسوب می‌شود.
آرنت طرح محتوای این کتاب را در سه مجلد برنامه‌ریزی کرده بود: «تفکر»، «اراده» و «داوری»؛ اما متأسفانه مرگ او در سال 1975، فرصت تکمیل این سه مجلد را از او گرفت. دو جلد اول این مجموعه کامل نگارش شده بود اما از بخش سوم آن فقط یادداشت‌هایی باقی‌مانده است.
افکار و عقاید این نویسنده به‌عنوان یکی از فیلسوفان حائز اهمیت تاریخ معاصر، دیدگاه انسان را نسبت به زندگی و سیاست و تفکر بسط خواهد داد. ازاین‌رو تجربه‌ی این اثر را به دوستداران فلسفه، منطق و همچنین سیاست پیشنهاد می‌کنیم.
گفتنی است این اثر به همت «مسعود علیا» ترجمه‌شده و به همت نشر ققنوس به چاپ رسیده است.
برای تهیه این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

بریده‌ای از این اثر را باهم می‌خوانیم:
«حیات ذهن، عنوانی که برای این مجموعه درس گفتار برگزیده‌ام، طنینی پرطمطراق دارد و سخن گفتن درباره تفکر برایم به‌قدری گستاخانه به نظر می‌رسد که احساس می‌کنم باید کار را بیش‌تر با توجیه آغاز کنم تا با دفاع. البته برای خود این موضوع، مخصوصاً در چارچوب مقام والایی که درس گفتارهای گیفورد اساساً دارد، توجیهی لازم نیست. آنچه نگرانم می‌کند این است که من به سراغ این موضوع می‌روم، زیرا «فیلسوف» بودن یا به‌حساب آمدن در شمار کسانی که کانت، با طنز و تعریض، آن‌ها را Denker Von Gewerbe (متفکران حرفه‌ای) می‌نامید. نه ادعای من است و نه خواست و آرزوی من. پس سؤال این است که آیا نمی‌بایست این مسائل را به اهل‌فن واگذارم؛ و پاسخ این سؤال باید معلوم بدارد که چه چیزی باعث شد به‌جای آن‌که این مطالب نسبتاً هول‌آور را به حال خود بگذارم، خطر کنم و از حیطه‌های نسبتاً بی‌خطر علوم سیاسی و نظریه سیاسی به سراغ آن‌ها بروم.»

لینک خرید کتاب: حیات ذهن

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین