«برفک» اثر دان دلیلو
«برفک» اثر دان دلیلو
منتشر شده در ۱۴۰۰/۳/۲۵

دان دلیلو نویسنده‌ی پست مدرن آمریکایی است که در آثارش به موضوعات امروزی بسیاری از جمله تلوزیون، جنگ اتمی، ریاضیات، شروع عصر دیجیتال و تروریسم جهانی می‌پردازد. «برفک» هشتمین رمان این نویسنده‌ی توانا است که یکی از 100 رمان برتر جهان است و به موضوع مصرف‌گرایی در زندگی مردم تحت سلطه سیاست‌های آمریکا می‌پردازد. این کتاب را پیمان خاکسار که از مترجمان سرشناس کشورمان است، ترجمه کرده و نشر چشمه آن را چاب و منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه کنید.
«برفک» داستان زندگی یک استاد دانشگاه در دهه ۸۰ آمریکا است که پس از سه‌ ازدواج ناموفق اکنون باه مسر چهارمش زندگی می‌کند. این زوج ترس‌های مشترکی همچون مرگ، نابودی عشق را دارند. در جریان تحولات دهه هشتاد امریکا و با ورود تکنولوژی نوظهور، مصرف‌گرایی به زندگی آن‌ها تحمیل می‌شود و یاس‌ها و تردیدهای بیشتری به آن‌ها فشار می‌آورد.
طنز تلخ و منتقدانه این کتاب نقطه قوت آن است که در نهایت می‌تواند خواننده را آگاه کند که قربانی رسانه و مصرف‌گرایی بودن چگونه آرامش انسان امروز را تهدید کرده و سرنوشت دلهره‌آوری را به انسانی که در طلب رفاه بیشتر بود، تحمیل کرده است. بخشی از متن کتاب را باهم می‌خوانیم:

«آن شب، یک جمعه، طبق عادت و قانون، غذای چینی به دست جلوِ تلویزیون جمع شدیم. سیلها را دیدیم و زمین لرزه ها و رانشها و فوران آتشفشان ها. جمع جُمعه های ما هیچوقت تا این حد مشتاقانه به وظیفه اش دل نداده بود. هاینریش اخم نکرده بود، حوصله ی من سر نرفته بود. استفی که با دعوای یک زنوشوهر در سریالی آبکی گریهاش درمیآمد حالا با تمام وجود جذب تصاویر مستند فاجعه و مرگ شده بود. بابِت خواست کانال را عوض کند و بگذارد روی شبکهای که سریالی کمدی نشان میداد راجعبه گروهی جوان با نژادهای گوناگون که میخواستند ماهوارهی ارتباطی خودشان را بسازند. از حجم اعتراض ما وحشت کرد. ما در باقی لحظات ساکت بودیم و خانه هایی را نگاه می کردیم که اقیانوس می بلعیدشان و روستاهایی که زیر هجوم مواد مذاب خرد می شدند و می سوختند. هر فاجعه باعث می شد بیشتر بخواهیم، چیزی بزرگتر، باشکوه تر، فراگیرتر.»

لینک خرید کتاب: برفک

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین