«انار و فرشته‌ی مرگ» اثر عطا محمد
«انار و فرشته‌ی مرگ» اثر عطا محمد
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۱/۲۴

«عطا محمد» یکی از نویسندگان بنام و مشهور اهل سلیمانیه است. او در سال 1970 در این شهر متولد شد؛ اما پس از مدت کوتاهی به علت وجود ناآرامی و جنگ‌های پی در پی، وطن خود را ترک و به سوئد مهاجرت کرد. 
او در میان مردم کُرد جایگاهی ویژه دارد. از این روی که نویسنده‌ی بسیار موفقی بوده و در میان شمار معدود داستان‌نویسان آن مرز و بوم، افتخارات بسیاری را کسب نموده است. او در سال 1996 موفق به کسب جایزه‌ی ادبی گلاویژ در بخش داستان شد. همچنین در سال 2015 پس از خلق رمان «خواجه نصیرالدین»، جایزه‌ی «سردشت عثمان» و کمی پس از آن نیز در سال 2016، جایزه‌ی «کانون روشنگری اندیشه» به او تعلق گرفت.
سبک اغلب آثار او رئالیسم جادویی است و به‌ویژه در روایت‌های خود از رئالیسم جادویی مشرق زمین بهره می‌برد. او از مباحث فلسفی و همچنین اتفاقات دنیای معاصر برای خلق آثار خود الهام می‌گیرد.
از سری آثار این نویسنده می‌توان به «فریب و مخفی‌کاری»، «مصیبت‌های خانواده میخک»، «تینا و داستان‌های تخیلی» و... اشاره نمود.
«انار و فرشته‌ی مرگ» آخرین اثر چاپ‌شده‌ی اوست که نخستین بار در سال 2018 منتشر شد و پس از آن به همت «رضا کریم مجاور» به فارسی ترجمه شد و در اختیار فارسی‌زبانان قرار گرفت.
او در «انار و فرشته‌ی مرگ» بار دیگر مباحث فلسفی و مضامینی همچون آشفتگی، دلهره، ترس، فضای مجازی و شتاب زندگی معاصر را دست‌مایه خلق آخرین اثر خود قرار داده است.
گفتنی است این اثر به همت «نشر نگاه» وارد بازار شده و هم اکنون در ویترین آنلاین نبض هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

بریده‌ای از این اثر را با هم می‌خوانیم:
«کار من اینه که به هر گوشه و کناری از این دنیای درندشت سرک بکشم و شخصیت‌های توی کتاب‌های داستانی رو از بین ببرم تا خودشون و قصه‌هاشون فراموش بشن. البته قطعاً می‌دونی که این، کار آسونی نیست… نمی‌دونی برای از میان‌بردن شعرهای «نالی» چی کشیدم! با این‌حال نتونستم حبیبه (معشوقه نالی) رو از یاد این مردم ببرم. اودیپ و شرلوک هولمز و شهرزاد هنوز هم زنده‌ن. انگار کتاب‌ها رودی هستن که یکریز از درون رؤیا جاری می‌شن و موج می‌زنن و من نمی‌تونم جلوشونو بگیرم...»

لینک خرید کتاب: انار و فرشته مرگ

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین