«اخبار، راهنمای کاربران» اثر آلن دوباتن
«اخبار، راهنمای کاربران» اثر آلن دوباتن
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۱/۲۴

امروزه رسانه‌های گروهی در زندگی روزمره‌ی بشر، جایگاه انکارناپذیری دارند. از صبح که از خواب برمی‌خیزیم، در میان سیلی از خبرها دست و پا میزنیم تا روز را به پایان برسانیم؛ برخی از این اخبار خوشایند هستند و برخی دیگر نه؛ اما اهمیت آن‌ها در محتوای‌شان نیست؛ بلکه اهمیت اصلی آن‌ها تاثیری است که خواسته یا ناخواسته بر روند زندگی ما دارند. 
«آلن دوباتن» نویسنده و فیلسوف فرانسوی مشهوری است که تاکنون آثار زیادی از او به چاپ رسیده و در هریک از آنها تلاش کرده تا در هرزمینه‌ای راه و روش درست برخورد با موضوعات را به مخاطب خود بیاموزد. او در آثار خود موضوعاتی از قبیل فلسفه، مشاهیر جهان، هنر، دین و ... را مورد بحث قرار داده و آن‌ها را علومی ویژه‌ی اقشار خاص تصور نمی‌کند؛ بلکه آن‌ها را به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره‌ی انسان و برای بهتر شدن زندگی و با زبانی ساده به انسان می‌آموزد. 
او این بار در کتاب «اخبار» به بررسی رسانه‌های جمعی پرداخته است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا استفاده از رسانه‌های جمعی هم نیازی به آموزش و راهنمایی دارد یا خیر؟! پاسخ مثبت است! 
او در این کتاب اخبار را از دو منظرِ تولید‌کننده‌ی خبر و مصرف‌کننده‌ی خبر مورد بررسی قرار داده است. کتاب شامل شش بخش است که دسته‌بندی‌های مختلف اخبار را برای مخاطب ارائه نموده است: 

  • اخبار سیاسی
  • اخبار جهان
  • اخبار اقتصادی
  • اخبار هنرمندان و سلبریتی‌ها
  • اخبار حوادث
  • اخبار مرتبط با مصرف‌ و جامعه‌ی مصرفی

هر بخش شامل مثال‌هایی از اخبار مهم جهان است و دیدگاه تولید‌کننده و مصرف‌کننده‌ی اخبار در آن‌ها بررسی شده است. 
همچنین بخش مهم و جذابی از این کتاب به «خبر گرفتن از خویش» اختصاص داده شده است. 
دوباتن عقیده دارد که هر انسانی در این عصر، نیاز به آن دارد تا علاوه بر پیگیری اخبار جهان، به خبرهایی از خودش نیز دست یابد. بهتر است روزهایی از سال را در بی‌خبری به سر ببرد، در قطاری به دور از اینترنت و موبایل بنشیند و خالصانه به مناظر زیبای اطراف بنگرد...
اگر علاقه‌مند به آثار آلن دوباتن هستید، مطالعه‌ی این اثر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. 
گفتنی است مترجم این کتاب «مریم تقدیسی» است و به همت نشر ققنوس در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.
برای دسترسی آسان‌تر به این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه نمایید.

بخشی از این اثر را باهم می‌خوانیم:
«چرا ما مخاطبان مدام اخبار را چک می‌کنیم؟ بخش زیادی از این موضوع به ترس باز‌می‌گردد. پس از حتی اندک زمانی دور بودن از اخبار، بنا به عادت، احساس نگرانی در ما رو به افزایش می‌گذارد.
در عین حال نوع خاصی از لذت هم در این حین در کار است. اخبار هر چقدر هم وحشتناک و شاید حتی در بدترین شکل ممکن، می‌تواند در حکم رهایی باشد از بار خفقان‌آور زندگی ما با خودمان.
قحطی، شهری سیل‌زده، قاتل زنجیره‌ای فراری، استعفای دولت، پیش‌بینی اقتصاددانی از صف طویل مستمندان در سال آتی؛ چنین آشوب‌های بیرونی دقیقاً می‌توانند همان چیزی باشند که ما را به حس آرامش درونی رهنمون شوند.»

لینک خرید کتاب: اخبار

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین