آخرین روزهای زندگی آلبر کامو
آخرین روزهای زندگی آلبر کامو
منتشر شده در ۱۴۰۳/۵/۲۲

آلبر کامو چهره درخشان ادبیات فرانسه و نویسنده‌ی رمان، نمایشنامه و مقالاتی فلسفی است که مرگ زودهنگامش تاسف عمیقی را به جامعه هنرمندان و فیلسوفان تحمیل کرد. آثار کامو به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده‌اند و در سراسر جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. او برخی از نمایشنامه‌های خود را روی صحنه نیز برد و برنده جایزه نوبل ادبیات هم بود.
کامو در آثار ارزشمندش بیش از هر چیز مفهوم مرگ و زندگی را به چالش می‌کشید. او سعی می‌کرد پوچی زندگی انسان را نمایش دهد و از این کار واهمه‌ای نداشت چرا که همواره در ذهن و در آثارش به دنبال پاسخ دادن به این سوال بود که هدف از زندگی انسان چیست؟ شاید زندگی پر فراز و نشیب کامو او را به چنین تاملاتی واداشته بود. او فقر را در کودکی تجربه کرد،‌ مرگ پدر در نوجوانی اوضاع را بدتر کرد چرا که کامو ناگزیر بود برای کسب درآمد اندکی، روزها بعد از ساعات مدرسه کار کند. با این حال توانست خوب درس بخواند و کمک هزینه‌ی تحصیل در دبیرستانی مجلل را دریافت کند. در نتیجه دوران دبیرستان را در کنار دانش‌آموزانی با خانواده‌های ثروتمند می‌گذراند و عصرها به زندگی فقیرانه‌ی خود باز می‌گشت. بعد از این دوران بود که در نویسندگی توفیقاتی یافت و آن چه در ذهن و روانش می‌گذشت را در خلق آثار ادبی به نمایش گذاشت. 
در مورد مرگ آلبر کامو فرضیات اندوهباری وجود دارد. ظاهرا کامو در آن زمان مشغول نوشتن رمانی بود که آن را بسیار دوست داشت. حتی تصمیم گرفته بود که به مدت یک سال از تمام مسئولیت‌هایش کناره‌گیری کند تا نوشتن آن را به پایان برساند. روزی که بر اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد، برای کارگردانی یک تئاتر راهی جنوب فرانسه بود. او روز قبل برای رفتن به مقصدش بلیط قطار تهیه کرده بود اما در دقایق آخر دعوت دوستش برای همراهی را قبول کرد و با ماشین شخصی دوستش به سمت جنوب فرانسه راهی شد. پیدا کردن بلیط استفاده‌نشده‌ی قطار در جیب لباسی که بر تن بی‌جان کامو بود، از غم‌انگیزترین مشاهدات بود. اما اندوهبارتر این است که امروز مشخص شده است که این تصادف توسط سرویس جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی برنامه ریزی شده بود. 
کتاب «آخرین روزهای زندگی آلبر کامو» شامل حکایت‌هایی است از آخرین روزهای زندگی آلبر کامو که خویشاوندان و دوستان کامو، منشی، هم‌قطارها یا همکارانِ روزنامه‌نگارش روایت کرده‌اند و ژوزه لانزینی آن‌ها را جمع‌آوری و منتشر کرده است. این کتاب را عباس عبدالملکی به زبان فارسی ترجمه و نشر نگاه آن را چاپ و منتشر کرده است. برای تهیه این کتاب می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه کنید. 

سفارش کتاب: آخرین روزهای زندگی آلبر کامو

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین