۱۹۸۴ اثر جورج اورول
۱۹۸۴ اثر جورج اورول
منتشر شده در ۱۳۹۸/۳/۱۰
1984، رمانی از جورج ارول و یکی از شاهکارهای مسلم جهان ادبیات است. این رمان در ژانر تخیلی، سیاسی و اجتماعی نگارش شده و تأثیر زیادی در فرهنگ عامه و رسانه‌ای جهان گذاشته است.
او این کتاب را در سال 1949 نوشت؛ زمانی‌که جنگ دوم جهانی به‌تازگی به پایان رسیده بود و جهان در معرض خطر تسلیم‌شدن در مقابل دیکتاتوری بود و این کتاب بیانیه‌ی سیاسی شاخصی در رد نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) شمرده می‌شود. در واقع ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری است.
نفوذ این کتاب در سراسر جهان به قدری است که هم‌اینک از اصطلاح «جهان اورولی»، برای اشاره به توتالیتاریسم و نظام‌های سرکوب‌گر استفاده می‌شود.
جرج اورول در رمان خود جامعه‌ای را به تصویر کشیده که تمام رفتارها و گفتارهای افراد حتی در فضای خصوصی توسط دستگاه‌هایی به نام تله‌ اسکرین بررسی می‌شود و در سراسر خیابانها تصویر بزرگی از رهبر حزب نصب شده است و جمله‌ی معروف “برادر بزرگ تو را می‌بیند” همه‌جا به چشم می‌خورد. در این فضا هرگونه مخالفت سیاسی سرکوب می‌شود و حتی چنین تفکراتی به شدت محکوم می‌شود و ذهن افراد نیز کنترل می‌شود.
این جامعه سه شعار معروف دارد که بر بدنه وزارت حقیقت حک شده است:
جنگ صلح است
آزادی بردگی است
جهل قدرت است
وینستون اسمیت، شخصیت اصلی کتاب عضو رده پایینی از جامعه خود می‌باشد. وی درون خود احساس تنفر نسبت به حزب، برادر بزرگ و قوانین دست و پاگیر را دارد ولی به خود اجازه نمی‌دهد این تفکراتش شکوفا شود. احساس او از زندگی در این فضا چنین بود:
«هیچ‌چیز، جز چند سانتیمتر مکعبی که درون جمجمه بود، به شما تعلق نداشت.»
همه‌ی افراد جامعه تظاهر به علاقه و پایبندی به حزب می‌کنند و حتی در برابر تحریفات تاریخی و زبانی حزب ساکت می‌نشینند. دختری از همکاران وینستون نظر وی را جلب می‌کند ولی از آنجا که اینگونه روابط جرم محسوب میشوند آن‌دو پنهانی با‌هم ملاقات می‌کنند و متوجه می‌شوند هر دو عمیقاً مخالف حزب هستند و در پی پیوستن به انجمن برادری یا اخوت بر ضد حزب برمی‌آیند.

۱۹۸۴ رمانی است که هیچگاه کهنه نمی‌شود و داستان آن همواره تازه جلوه می‌کند. 1984 تا‌به‌حال به بیش از 65 زبان مختلف برگردان شده و بر اساس آن یک فیلم هم در سال ۱۹۵۶ ساخته شده است. نشر ایجاز این کتاب را با ترجمه‌ی فاطمه اسلامی منتشر کرده است. می‌توانید این کتاب را آنلاین سفارش دهید:
https://bit.ly/2HLq1jz
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین