کتاب «راهنمای ژانر: معرفی و بررسی ده گونه‌ی سینمایی» اثر یحیی نطنزی
کتاب «راهنمای ژانر: معرفی و بررسی ده گونه‌ی سینمایی» اثر یحیی نطنزی
منتشر شده در ۱۳۹۸/۸/۶

کتاب «راهنمای ژانر» اثر یحیی نطنزی که این روزها به چاپ پنجم رسیده است، مجموعه‌ی مفصلی‌ست که چشم‌اندازی دقیق از ده ژانر اصلی سینما برای علاقمندان به دانش سینمایی فراهم کرده است. این کتاب را نشر چشمه منتشر کرده است.
یحیی نطنزی درباره‌ی شکل‌گیری این کتاب گفته است: از سال های دور همواره علاقه داشتم که کتاب جامعی در خصوص ژانرهای سینمایی ترجمه و تالیف کنم اما شرایط آن فراهم نشد، تا این که از طرف مجله 24 به من پیشنهاد شد در هر شماره یک ژانر سینمایی را معرفی کنم و این گونه بود که مطالب این کتاب با توجه به منابع پراکنده‌ای که وجود داشت شکل گرفت. این کتاب راهنمای بسیار جمع و جوری است برای کسانی که می‌خواهند با ژانر آشنا شوند. 
حسین معززی نیا با اشاره به انتظار ۲۰ ساله اش برای انتشار کتاب معرفی ژانر گفته است: متاسفانه سینمای ایران ژانرپذیر نیست و جای تاسف دارد که هم کارگردان‌ها و هم علاقمندان سینما بیش از این که بخواهند کتاب بخوانند تنها به تماشای فیلم‌ها اکتفا می‌کنند.
شهرام مکری نیز در این باره گفته است: اطلاعات بیشتر کارگردان‌های ایرانی درباره‌ی ژانر محدود می‌شود به دهه‌ی ۴۰ و ۵۰و این اطلاعات نیز سینه به سینه به آن‌ها منتقل شده و بیشتر کارگردان‌های ایرانی نمی‌خواهند به این فکر کنند که در قالب ژانر فیلم بسازند.
به گفته‌ی مکری؛ اگر مخاطبان سینما ژانرهای سینمایی را بشناسند بی‌شک بیشتر و بهتر می‌توانند از فیلمی که می‌بینند لذت ببرند. در واقع ژانر به ما می‌گوید که در این فیلم منتظر چه اتفاقی باشید.
امیر پوریا نیز در سخنانی با بیان این مطلب که از کلمه‌ی ژانر در گفتار روزانه استفاده‌های متنوعی می‌شود اما اگر از همین افراد بخواهیم که این کلمه را تعریف کنند می‌مانند و در عرصه‌ی سینما نیز هربار که منتقدی در نقد فیلمی عنوان کرده که این فیلم مثلا به ژانر سینمای وسترن یا کمدی نزدیک شده با تمسخر روبرو شده است.
به گفته‌ی امیر پوریا ژانر اساسا یک زمینه‌ی اقتصادی دارد و کسی که بخواهد منطبق بر ژانر فیلم بسازد باید براساس فرمول تشخیص بدهد آیا این فیلم با اقبال روبرو می‌شود یا خیر. البته باید به این نکته هم توجه کرد که کارگردانی که بخواهد فیلم ضد ژانر بسازد نیز باید ژانر را درست بشناسد.
او افزود: سینمای ایران هیچ وقت به ژانر وفادار نبوده است و تعریف دقیق و درستی هم از ژانرها نداشته است. بارها پیش آمده که کارگردانی خواسته براساس ژانر خاصی فیلم بسازد اما برآیند کار او نتیجه عکس داده است.

برای خرید اینترنتی این کتاب سینمایی ارزشمند از سایت نبض هنر کلیک کنید

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین