ولفگانگ آمادئوس موتزارت (Wolfgang Amadeus Mozart)
ولفگانگ آمادئوس موتزارت (Wolfgang Amadeus Mozart)
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۱/۷

به مناسبت زادروز موتزارت، خداوندگار زیبایی در موسیقی کلاسیک، بزرگترین نابغه‌ی تاریخ هنر و آفریننده‌ی جاودانه‌ترین نغمه‌ها

ولفگانگ آمادئوس موتزارت (Wolfgang Amadeus Mozart) آهنگساز اتریشی و معلم موسیقی بود. این نابغه‌ی موسیقی از بزرگترین آهنگسازان موسیقی کلاسیک جهان بودکه در عمر کوتاه خود ۶۲۶ شاهکار موسیقی در سبک اپرا، سمفونی، کنسرت، کلیسایی، سونات، دیورتیم و سرناد از خود به جا گذاشت. او از سن ۳ سالگی شروع به اهنگسازی کرد، در سن ۷ سالگی اولین سمفونی، و در سن ۱۲ سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. او از ۵ سالگی در تمام اروپا مشهور به یک بچه نابغه (بود.

پدر موتزارت، لئوپولد در دربار اسقف خدمت می‌کرد. او اهنگساز و ویلنیست بسیار مشهوری بود. از همان اوان کودکی که نبوغ ولفگانگ را دید تمام وقت خود را به طور جدی و مستمر به آموزش او اختصاص داد. موتزارت در دانشگاه رشته‌ی الهیات و در کنار آن، رشته‌هایی چون فلسفه و حقوق را خواند. 

در طول سالهای جوانی موتزارت در نشست‌هایی که در منزل بارُن گاتفرید فُن سوایتِن (Baron Gottfried van  Swieten) برای بحث و تبادل نظر در رابطه با موسیقی برگزار می‌شد حضور یافت و در آن‌جا با ژوهانز سباستین باخ (Johann Sebastian Bach) و جورج فِرِدریک هَندِل (George Frideric Handel) آشنا شد. همچنین سبک موسیقی بارک (Baroque) طوری در روح موتزارت اثر گذاشت که باعث تدوین دو اثر معروف او شد: قسمتی از اپرای فلوت سحرامیز و سمفونی شماره ۴۱.

موتزارت معمولا پیش از نوشتن آهنگ‌های خود ماجرایی پشت سر گذاشته که او را به نوشتن آهنگ سوق داده است مثلا در سال ۱۷۸۳ ولفگانگ و همسرش یک سفر به سالزبورگ برای ملاقات با لئوپولد پدر ولفگانگ داشتند. پدر که با ازدواج آن‌ها مخالف بود با آن‌ها به سردی برخورد کرد. این بی اعتنائی سبب تدوین یکی از شاهکارهای موسیقی جهان، مَس در سی مینور (Mass in C Minor) شد. این اثر برای اولین بار در سالزبورگ اجراء گردید و کنستانز همسر ولفگانگ تک خوان این اثر شد. موتزارت امیدوار بود که با شنیدن صدای کنستانز، در حین خواندن این آهنگ بسیار لطیف، روح پدرش را به عشق همسرش بکشاند. 

مرگ بسیار ناگهانی و غافلگیرکننده‌ی موتزارت سوژ‌ی داستان‌ها، فیلم‌ها، و گقتگوهای فراوان شد. موسیقی‌دانان و محققین اعتقادات مختلفی در رابطه با مرگ او دارند. برخی معتقدند که موتزارت به تدریج بیمار شد و طرز کار و سبک موزیک‌های او تا حدی مرگ تدریجی او را نشان می‌دهد. بر خلاف این نظر، تعداد زیادی از محققین اعتقاد دارند که موتزارت بیمار نبود و مریضی او به طور ناگهانی فرا رسید و پس از ۲ هفته، جان وی را گرفت. دلیل واقعی مرگ او هم بسیار نامشخص است. مدارک مرگ او علت مرگ را تب مالاریای شدید اعلام کرده است. 

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین