«هیچ دوستی به جز کوهستان» اثر بهروز بوچانی
«هیچ دوستی به جز کوهستان» اثر بهروز بوچانی
منتشر شده در ۱۴۰۰/۳/۹

«هیچ دوستی به جز کوهستان» روایت دردناک زندگی یک پناه‌جوی ایرانی است که 6 سال در جزیره‌ مانوس زندانی بود. بهروز بوچانی که در جریان پناهندگی به استرالیا دستگیر شد،‌ این کتاب را نوشته و متن آن را به تدریج برای دوستی فرستاده است. دوست او متن‌ها گردآوری و به انگلیسی برگردان و منتشر کرد. «no friend but the mountains» سر و صدای زیادی در سراسر جهان برانگیخت و انتقادهایی را متوجه دولت استرالیا کرد، همچنین جایزه‌ی ادبی ویکتوریا را از آن نویسنده کرد. متن فارسی این اثر را نشر چشمه چاپ و منتشر کرده است. 

«هیچ دوستی به جز کوهستان» شرح روزهایی است که بهروز بوچانی در پناهگاه سپری کرده است. او ازفجایع مسیر مهاجرت و زندانی شدنش تا رفتار وحشتناک دولت استرلیا با پناهجویان را شرح می‌دهد. این کتاب روایت آدم‌هایی است که خانه‌شان را با امید به زندگی بهتر ترک کرده‌‎اند اما اکنون زندگی روزمره آن‌ها در صف‌های طولانی غذا، توالت و دسترسی به تلفن می‌گذرد. افرادی در انتظار سرنوشتی نامعلوم که فقط می‌خواهند بخورند و بخوابند و هیچ خواسته و آرزویی در سر ندارند.

ماجرا از آن‌جا شروع می‌شود که قایق حامل پناهجویان در مسیر حرکت از اندونزی به استرلیا، واژگون  شده و غرق می‌شود، یک کشتی باری انگلیسی اکثر مهاجرین را از غرق شدن نجان می‌دهد اما پس از این اتفاق مهاجرین غیر فانونی توسط نیروی دریای استرالیا بازداشت می‌شوند. یکی از این افراد نجات یافته از اقیانوس و دستگیر شده در استرالیا بهروز بوچانی است.

ریچارد کوک(Richard coke)، منتقد ادبی مشهور نیز درباره‎ی این رمان اظهارنظر کرده است. او در بخشی از سخنانش گفته است: «این کتاب بی‌نهایت غیرمعمول است، طوری که جناب توفیقیان آن را اثری بدون ژانر می‌نامد و نویسنده و مترجم موافق‌اند که آن را نوعی سورئالیسم هراس‌زده بنامند.»

لینک خرید کتاب: هیچ دوستی به جز کوهستان

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین