نگاهی به من و استادم اثر الیف شافاک
نگاهی به من و استادم اثر الیف شافاک
منتشر شده در ۱۳۹۹/۲/۱۲

کمتر کسی از اهالی کتاب و فرهنگ وجود دارد که نام «الیف شافاک» را بر روی جلد آثاری همچون «مرید معمار»، «ملت عشق» و «سه دختر حوا» ندیده باشد. الیف شافاک اکنون اثر جدیدی بانام «من و استادم» را روانه بازار کتاب نموده تا بار دیگر توجه و علاقه‌ی کتاب‌خوانان را برانگیزد. این کتاب که با ترجمه‌ی صابر حسینی و توسط نشر نیماژ به چاپ رسیده، روایتگر زندگی پسربچه‌ای اهل هند به نام «جهان» است که طی اتفاقاتی غیرمنتظره،  به‌واسطه‌ی سلطان سلیمان عثمانی، با یکی از معماران مشهور دربار به نام سینان آشنا شده و فنون معماری را از او می‌آموزد. 
از نکات حائز اهمیت این داستان، وجود شخصیت‌های مختلف بافرهنگ‌های متفاوتی است که به شیوه‌های گوناگون و با تکیه‌بر تبحر نویسنده در امر داستان‌نویسی، در داستان حضور پیداکرده و به‌نوعی به آموزش و تبادل فرهنگ باشخصیت‌های اصلی داستان و همچنین خواننده می‌پردازند. همچنین نویسنده تلاش بر آن داشته تا ارتباط درونی معمار سینان را با آثار معماری‌اش به مخاطب بشناساند و این شاید توجه بر این نکته است که هر هنرمندی با خلق هر اثری، تکه‌ای از روح خود را در آن می‌دمد...  
اهالی کتاب معتقدند ارتباط معنوی میان شخصیت‌های جهان و معمار سینان، گریزی بر رابطه میان شمس و مولاناست در قالبی متفاوت است.  
در بخش‌هایی از این اثر زیبا می‌خوانیم: 
«شاید درون هر فردی، انسانی ناشناخته پنهان است که در پرتنش‌ترین و غیرمنتظره‌ترین لحظات، خودش را نشان می‌دهد. 
قلب انسان مثل اجرام آسمانی است که منجم تقی‌الدین آن‌ها را رصد می‌کرد. کسی نمی‌دانست در اعماق خود چه اسراری را جای‌داده است. تنها آسمان بالای سرمان اسرار انگیز نیست؛ درواقع تک‌تک انسان‌ها معمایی بزرگ هستند...»

لینک خرید کتاب: من و استادم


---------  به قلم پرستو جعفری - خبرنگار نبض هنر
 

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین