نگاهی به فیلمنامه نویسی آلترناتیو
نگاهی به فیلمنامه نویسی آلترناتیو
منتشر شده در ۱۳۹۹/۲/۳۱

فیلمنامه نویسی آلترناتیو رو حاصل دسترنج سال‌ها تجربه‌ی تدریس و فیلم‌نامه‌نویسی از دو مدرس «مدرسه فیلم و تئاتر و هنرهای رسانه‌ای» در فیلادلفیا آمریکا است که به همت «نشر چشمه» به چاپ رسیده است. 
دایسینجر و راش در کتاب خود، شاید به‌نوعی کامل‌ترین مرجع فیلم‌نامه‌نویسی خلاق را از خود بر جای گذاشته‌اند؛ تا آنجایی که مترجم این اثر معتقد است که کاش می‌توانست پس از چاپ آن، کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی که پیش‌ازاین نوشته بود را به آتش بکشد! 
نویسندگان تلاش کرده‌اند تا تمامی کلیشه‌های موجود در آموزش فیلم‌نامه‌نویسی را از میان برده و پس از آموزش مبانی و اصول اولیه فیلم‌نامه‌نویسی، به وعده‌ی خود عمل کنند و مسیر را برای رسیدن به یک اثر خلاقانه و متمایز، برای دوستداران این هنر روشن نمایند.  
آن‌ها این اثر را برای نخستین بار در سال 1990 نوشته‌اند و معتقدند آن زمان نگاه فرمولیزه شده در سینمای هالیوود موج می‌زده؛ اما در ویراست‌های بعدی این کتاب، هر بار بخش‌هایی به آن افزوده شد و درنهایت با فصل‌های اضافه‌شده به آن در ویراست پنجم، به کامل‌ترین شکل خود درآمد.  
این کتاب به دوستداران هنر سینما و فیلم‌نامه‌نویسی پیشنهاد می‌گردد؛ آن‌هایی که قصد دارند فراتر از قواعد و چارچوب‌های تجربه‌شده قدم بگذارند.  
این اثر از طریق سایت فروش آنلاین کتاب «نبض هنر» در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.  


بخشی از این اثر را به‌اتفاق می‌خوانیم: 
شخصیت اصلی فیلم‌نامه، از همان ابتدا، برای تماشاگر به معنای تجربه‌ی داستان است. تماشاگران درگیر داستان می‌شوند تا با شخصیت اصلی همذات‌پنداری کنند و خود را در موقعیتِ او قرار دهند. شخصیت از طریق شرایط خاص ظاهر یا رفتارش قابل‌تشخیص است. هرچند در یک‌لحظه‌ی خاص شخصیت خودش را آدمی نادان و آسیب‌پذیر نشان می‌دهد، ولی همدلی و همذات‌پنداری ما با آن شخصیت از قبل محفوظ مانده است. 
به‌طورکلی، شخصیت اصلی پُرانرژی ظاهر می‌شود و کاری می‌کند که میزان کشمکش تا انتهای داستان کم نشود. شخصیت اصلی به شیوه‌های مختلفی از شخصیت‌های درجه‌دو (یا همان شخصیت‌های فرعی) قابل‌تشخیص است. اصلی‌ترین تفاوت شخصیت اصلی این است که در طول داستان دچار دگرگونی اساسی می‌شود. از طرفی دیگر، شخصیت‌های درجه‌دو تغییر نمی‌کنند و درواقع از همان ابتدا ریشه‌ی ایجاد تضاد با شخصیت اصلی هستند و در طول برخورد با شخصیت اصلی به پیشبرد داستان کمک می‌کنند. 
 

لینک خرید کتاب: فیلمنامه نویسی آلترناتیو

  • به انتخاب پرستو جعفری - خبرنگار نبض هنر
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین