نگاهی به زبان شعر امروز به قلم لیلا کردبچه
نگاهی به زبان شعر امروز به قلم لیلا کردبچه
منتشر شده در ۱۳۹۹/۳/۱۷

«لیلا کردبچه» شاعر و پژوهشگر فعال ایرانی است که اهالی ادب و فرهنگ همواره نام او را در پای اشعار سپید و نو دیده‌اند و شناخته‌اند. او در ابتدای کار حرفه‌ای خود دل‌مشغولی بسیاری در سرودن غزل داشت و درنهایت در سال 85 با تغییری عمیق در نگاه خود، سرودن اشعارش در قالب شعری نو را آغاز نمود. لیلا کردبچه افزون بر سرودن شعر، پژوهشگر دغدغه‌مندی در ادبیات فارسی است و ازاین‌رو، آثار بسیار زیادی در قالب نقد و پژوهش نیز از او به چاپ رسیده است. 
«زبان شعر امروز» مجموعه‌ای در باب بررسی و نقد شعر معاصر فارسی است که در سه مجلد تهیه و تدوین گشته؛ دغدغه‌ی نویسنده در مباحث مختلف این اثر، نحوه‌ی به‌کارگیری دایره لغات فارسی درروند سرایش شعر است؛ چراکه شاعر به هنگام سرودن، علیرغم نثر و سایر سبک‌های نوشتاری فارسی، اصراری بر استفاده‌ی مستقیم از لغات برای رساندن مفاهیم موردنظر خود ندارد و بالطبع آنچه باعث زیبایی شعر فارسی می‌شود، بازی درست و ماهرانه با لغات و آفرینش و ظهور ترکیب‌های نو و بدیعی از واژگان است.

نویسنده در این اثر 5 مبحث اصلی را به‌تفصیل موردبررسی قرار داده که به ترتیب زیر پیش روی مخاطب قرار دارند: 
_ قاعده‌کاهی واژگان (فصل اول؛ دنیای واژه‌ها) 
_ قاعده‌افزایی (فصل دوم؛ موسیقی شعر امروز) 
_ قاعده‌کاهی نحوی (فصل سوم؛ ساختار نحوی زبان شعر امروز) 
_ قاعده‌کاهی نوشتاری (فصل چهارم؛ نمایشِ شعر) 
_ قاعده‌کاهی معنایی (فصل پنجم؛ صور خیال شعر امروز) 

این اثر جامع و منحصربه‌فرد را به‌عنوان منبعی بی‌نقص به اهالی شعر امروز، چه مخاطبان شعر و چه آفرینندگان آن پیشنهاد می‌کنیم. این اثر از تازه‌های به چاپ رسیده توسط «نشر نگاه» است و هم‌اکنون در ویترین آنلاین «نبض هنر» در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. 

بریده‌ای از این اثر را باهم می‌خوانیم: 
در شعر معاصر مسألۀ زبان و تغییرات و دگرگونی‌های آن از اهمیتی بسیار برخوردار است؛ چراکه شعر فارسی در صدسال اخیر نه‌تنها در حوزۀ محتوا و رویکردهای مضمونی دستخوش دگرگونی شده، بلکه درزمینۀ زبان نیز گونه‌های برجسته‌سازی‌ بسیاری را پذیرفته است. این برجسته‌سازی‌های زبانی در شعر معاصر اغلب با جانب‌داری افراطی منتقدان و پژوهشگران نوآوری قلمداد شده‌اند، به‌گونه‌ای که برخی شعر امروز و زبان شعر امروز را نتیجۀ گسستی ناگهانی و عظیم از ادبیات قدیم می‌دانند، حال‌آنکه شعر و ادبیات معاصر نیز اگرچه ممکن است در برابر درخت پرشاخ و برگ ادبیات کهن‌سال، نهالی نورس یا نارس به نظر برسد، امّا همین نهال جوان نیز ریشه در خاک زبان فارسی دارد و این طبیعی است که هر هنرمندی برای خلق اثر هنری، هر بار خود را از صفر نیاغازد و الفبا، دستور زبان، فرهنگ لغات، معانی و بیان، بدیع و عروض و قافیه‌ای ویژۀ خویش نیافریند، بلکه از گنجینه‌ای که در اختیار دارد استفاده کند. 
 

خرید کتاب: زبان شعر امروز

  • به انتخاب پرستو جعفری - خبرنگار نبض هنر
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین