نگاهی به داستان کتاب دزد
نگاهی به داستان کتاب دزد
منتشر شده در ۱۳۹۹/۲/۳

کتاب دزد عنوان داستانی است به قلم مارکوس زوساک که با ترجمه مرضیه خسروی توسط نشر نگاه روانه بازار شده است.
داستانی تکان‌دهنده و شگفت‌آور که دراثنای جنگ جهانی اتفاق می‌افتد. دزد کتاب دختری است که پس‌ازآنکه مادرش به علت فقر او و برادر کوچکش را به خانواده‌ای دریکی از شهرهای آلمان می‌سپارد، قدم‌به‌قدم به یاری پدرخوانده‌اش سواد خواندن و نوشتن را آموخته و پس‌ازآن تنهایی خود را با کلمات موجود در کتاب‌ها پر می‌کند و در دنیایی ورای جنگ و سطحی‌نگری اطرافیانش، سختی‌های روزگارش را پشت سر می‌گذارد. او در دنیایی که با از دست دادن مادر واقعی و برادرش، دیگر حضور دوستی را در اطراف خود احساس نمی‌کند، به کتاب‌ها پناه می‌برد و در دنیایی پنهانی به دوستی و رفاقت با کتاب‌ها می‌پردازد تا آنجایی که به دزدی ماهر تبدیل‌شده و حتی از برداشتن کتاب‌ها از میان آتشی که نازی‌ها کتاب‌ها را در آن می‌سوزانند، واهمه‌ای ندارد...

نکته حائز اهمیتی که جذابیت داستان را دوچندان می‌کند، راوی داستان است که هیچ‌یک از شخصیت‌های ملموس داستان نیست؛ بلکه "مرگ" است. مرگ است که این داستان را آغاز کرده و روایت می‌کند و به‌نوعی در نزدیکی تمام شخصیت داستان بوده و هیچ اتفاقی از او پنهان نمی‌ماند.

در روایت‌های مرگ از احوالات انسان‌ها در این کتاب می‌خوانیم:
می‌توانم خودم را کاملاً معرفی کنم؛ اما واقعاً نیازی به این کار نیست.
درهرحال در گیرودار اتفاقات متنوعی که روی خواهد داد، خیلی خوب و خیلی زود مرا خواهید شناخت. فقط کافی است بگویم روزی، تا آنجا که بتوانم با مهربانی تمام برابرتان خواهم ایستاد. روحتان در آغوش من خواهد بود و مثل رنگی روی شانه‌ام جای خواهد گرفت. شمارا به‌آرامی به دوردست‌ها خواهم برد.
در آن لحظه شما آنجا دراز کشیده‌اید (به‌ندرت پیدا می‌شوند افرادی که وقتی سراغشان می‌روم سر پا ایستاده باشند.) گرفتار قالب جسمتان خواهید بود. شاید در آن دم آخر متوجه شوید و فریادی کوتاه هوا را بشکافد. ازآن‌پس تنها صدایی که خواهم شنید صدای نفس‌هایم و صدای رایحه، و صدای قدم‌هایم خواهد بود.
مسئله اینجاست که وقتی سراغتان می‌آیم دنیا چه رنگی خواهد داشت؟ آسمان چه خواهد گفت؟
خود من، آسمان شکلاتی‌رنگ را می‌پسندم. شکلات تلخِ تلخ. آدم‌ها می‌گویند این رنگ خیلی به من می‌آید. بااین‌حال سعی می‌کنم هر رنگی را که می‌بینم دوست داشته باشم. تمام طیف‌های رنگی را. میلیون‌ها یا بیشتر از آن رنگ، که هیچ‌کدام شبیه دیگری نیستند و آسمانی که به‌آرامی درون خودم فرومی‌برم. این کار باعث کاهش اضطرابم می‌شود. کمکم می‌کند آرامش بیایم...

لینک خرید کتاب: کتاب دزد

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین