نگاهی به آثار و فعالیت‌های محمود دولت آبادی
نگاهی به آثار و فعالیت‌های محمود دولت آبادی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۵/۱۱

«محمود دولت‌آبادی» نویسنده سرشناس ایرانی، در تاریخ 10 مرداد 1319 در دولت‌آباد سبزوار متولد شد.

او بخشی از زندگی پرفرازونشیب خود را در شهر خود یعنی سبزوار گذراند و تحصیل کرد. اما پس از مدتی به مشهد رفته و در آنجا با سینما و رشته نمایش آشنا شد. سپس به تهران آمد تا با کسب تجربه در تئاتر پارس و بازی در نمایش‌های مختلف، آجری به دیوار بلند تجربیات خود بیفزاید. او پس از مدتی گرایش به نویسندگی پیدا کرد و مشغول به نوشتن نمایشنامه شد و به‌موازات آن بازی در نمایش‌های کارگردانان ارزشمندی همچون بهرام بیضایی و اکبر رادی را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

او در دهه‌ی 1350 به زندان رفت و نتیجه‌ی سال‌های پس از زندان، نگارش رمان «کلیدر» اثر مشهور و جهانی اوست که 15 سال از عمر خود را صرف آن کرد.

کلیدر رمانی بلند در ستایش کار و طبیعت و زندگی است که دارای قالبی حماسی است. داستان روایتگر زندگی خانواده‌ای روستایی است که قهرمان اصلی داستان مردی به نام «گل محمد» است. داستان برگرفته از حادثه‌ای واقعی است که در زمان وقوع آن، دولت‌آبادی پسربچه‌ای شش‌ساله بود و نگارش این اثر حاصل نتیجه‌ی این اتفاق بر دولت‌آبادی در سنین کودکی‌اشاست.

این رمان با بیش از سه هزار صفحه که در ده جلد انتشاریافته، بلندترین رمان ایرانی می‌باشد.

او آثار مشهور و به‌یادماندنی دیگری ازجمله «جای خالی سلوچ»، «زوال کلنل»، «کارنامه سپنج»، «سلوک»، «طریق بسمل شدن» و... را نیز در کارنامه کاری خود دارد که هریک به‌نوبه‌ی خود اثری متفاوت و پر مفهوم از دولت‌آبادی تلقی می‌شوند و هریک دارای شهرت بسیار چه در ایران و چه در کشورهای خارجی است. چراکه آثار او به زبان‌های شرقی و غربی بسیاری ازجمله فرانسوی، آلمانی، هلندی، انگلیسی و... در دنیا ترجمه‌شده و موردتوجه قرارگرفته‌اند.

دولت‌آبادی به‌واسطه‌ی یک‌عمر تلاش در راستای خلق آثار به‌یادماندنی، جوایز بسیاری را به خود و آثارش اختصاص داده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «نشانشوالیه هنر و ادب فرانسه»، «جایزه ادبی یان میخالسکی سوئیس»، «جایزه ادبی هوشنگ گلشیری» و... اشاره نمود.

امروز، دهم مرداد 1399، مصادف با هشتادمین سالگرد تولد اوست. نبض هنر سالروز تولد این نویسنده‌ی ارزشمند را تبریک گفته و آرزو دارد سایه‌ی بزرگانی همچون محمود دولت‌آبادی سالیان سال بر سر هنر و فرهنگ این مملکت مستدام باشد...

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین