معرفی کتاب «زایشمرگ های متن»
معرفی کتاب «زایشمرگ های متن»
منتشر شده در ۱۳۹۷/۹/۱۸
«زایشمرگ های متن» عنوان کتاب نقد و بررسی که «حمیدرضا شکارسری» بر اشعار شاعران مختلف که در قالب نو هستند، نوشته است.
این کتاب نقد، از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است.
این کتاب در دو جلد و با فاصله زمانی از هم چاپ شده است. جلد اول در سال 1390 و جلد دوم در سال 1395 منتشر شده است. جلد دوم این کتاب در 184 صفحه است.
در کتاب از هر شاعر فقط یک شعر انتخاب شده و به نام و شهرت شاعران در نقد ها توجه نشده است و صرفا شعر ملاک نقد ها بوده است. (هفتاد و نه شعر از هفتاد و نه شاعر)

در مقدمه ی این کتاب آمده است:

شعر اگرچه هنری کلامی‌ست اما اساسا سکوت کرده است چرا که محتوا را در پس شگردها و تکنیک‌های زبانی پنهان نموده است. نقد، شعر را به سخن وامی‌دارد و در حقیقت آن را به دنیا می‌آورد. نکته این‌جاست که شعر با هر قرائت، هر خوانش و به دنبال آن هرنقد چه بسا معنی یا معانی تازه‌ای می‌یابد و دوباره متولد می‌شود. پس هر معنای تازه در عین حال که زایش و مرگ مجدد متن است. این زایشمرگ تا ابد ادامه می‌یابد...


اصغر علی اکرمی مترجم نام آشنای کشورمان درباره این کتاب گفته است: زایش‌مرگ یک پدیده است که متکی بر حمیدرضا شکارسری است، بارزترین ویژگی در انتخاب بی‌جهت بودن و بی‌غرض بودن آنهاست و منتقد کاری به جهت‌گیری سیاسی شاعر نداشته است. اشعار سپید کوتاه در این دو کتاب بیشتر دیده می‌شود و در این کتاب، با نوع خاصی از نقد روبه‌رو نیستیم بلکه با نوع خاصی از تحلیل روبه‌رو هستیم. تحلیل، بررسی مشروح اثر ادبی و تعیین اثرگذاری آن روی مخاطب است، اما نقد مبتنی بر نظریه بوده و مثلاً اساس روانشناختی، اسطوره‌شناسی و... را بررسی می‌کند، اما تحلیل در واقع تفکیک اجزای تشکیل‌دهنده از یکدیگر است. متن‌هایی که در این کتاب منتشر شده، در کنار شعرها زیست می‌کنند و ما در این کتاب شاهد 80 شیوه تحلیل هستیم.

حمیدرضا شکارسری در باب کتاب خود گفته است:
نزدیک 7، 8 سال پیش شاید هم بیشتر، این کار شروع شد، در حالی که در آن روزگار، فضای شعر درگیر وبلاگ‌ها بود و به تعبیری وبلاگ‌ها حاکم بودند. آنجا وقتی جست‌وجوی دم‌دستی می‌کردیم، متوجه یک اتفاق می‌شدیم، آن هم این بود که سروده‌ها از منظومه‌های بلند به سمت سروده‌های کوتاه حرکت کردند و این کوتاه‌نویسی زمینه ساده‌نویسی را خلق می‌کرد.
آن سال‌ها ملاک، تعداد بازدید بود و آثار قوی و ضعیف با هم دیده می‌شد و تمایزی بین آنها نبود و همین سبب شد که به اشعار کوتاه توجه کردم و البته کوتاه هم نوشتم و متن‌هایی را با عنوان زایش‌مرگ‌های متن در ابتدا در روزنامه جام جم منتشر کردم، سپس به خاطر مسئله‌ای از جام جم برای مدتی به سایت فیروزه نقل مکان کردم و این مطالب را در آنجا منتشر کردم و پس از آن به روزنامه قدس رسیدم و این روند همچنان در روزنامه قدس ادامه دارد.
به گمان من زمانی که شعر را نقد می‌کنیم در واقع می‌گوییم چرا تأثیر می‌گذارد؟ و زمانی که دلیل تأثیرگذاری را بگوییم، دیگر مشت شعر را باز کرده‌ایم و به تعبیری شعر را میرانده‌ایم، ولی اگر از دل این مرگ یک معنای دیگر ارائه شود، خب دوباره متن زاییده می‌شود و این زایش‌مرگ پیاپی ادامه دارد.
در این نقدها شعرهای کوتاه سپید و نیمایی مورد توجه بوده و سایر قوالب، متن را به درازدامن می‌کرده و از این رو از پرداختن به قالب‌های کلاسیک پرهیز شده است.

شما می توانید این کتاب را از ویترین آنلاین نبض هنر تهیه نمایید.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین