معرفی نشست تخصصی بررسی موسیقی فیلم هالیوود
معرفی نشست تخصصی بررسی موسیقی فیلم هالیوود
منتشر شده در ۱۳۹۸/۹/۲۸

در این نشست برای اولین بار در ایران، موسیقی فیلم به شکل علمی و گسترده بررسی و تدریس می‌شود. این نشست آخرین پنجشنبه‌ی هر ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

سینما هنری چندلایه است و موسیقی به عنوان یکی از لایه‌های هنری آن به مرور زمان به هنری مستقل تبدیل شده و امروز موسیقی فیلم رشته‌ای کاملا مجزا از موسیقی و فیلم است. سخنران این نشست آقای نصرالله داوودی، آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل در این کلاس‌ها علاوه بر موسیقی به فلسفه، نقد ادبی، زبان‌شناسی، زیبایی‌شناسی رسانه‌های بصری و سینما نیز می‌پردازد.

برخی سرفصل‌های عنوان‌شده در این جلسات شامل بررسی موسیقی فیلم در دوران طلایی هالیوود، بررسی مکتب‌های خاص موسیقی و تطبیق موسیقی با صحنه‌های فیلم هم از نظر دراماتیک و هم از نظر موسیقایی است.

این نشست بازخوردهایی در خارج از کشور نیز داشت مثلا رئیس دانشگاه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (usc) که معتبرترین دانشگاه در زمینه‌ی موسیقی فیلم است و بزرگ‌ترین آرشیو موسیقی فیلم در جهان را دارد و خانواده‌ی المر برشتاین از آقای نصرالله داووی برای تنظیم قطعاتی از المر برنشتاین برای ارکستر زهی تقدیر کردند و این قطعات را به نام ایشان در کتابخانه‌ی دانشگاه usc ثبت کردند. همچنین وبسایت برخی موسیقیدانان معرفی شده در این جلسات اخبار مربوط به جلسات را منتشر کرده‌اند، از جمله وبسایت رسمی جان بری و ویکتور یانگ. اخیرا وبسایت جری گلداسمیت نیز مصاحبه‌ای شش ساعته با نصرالله داوودی داشته است که حاصل آن به زودی به صورت پادکست منتشر خواهد شد.

نشست تخصصی بررسی موسیقی فیلم هالیوود که پیش‌تر به مدت سه سال در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شد، اکنون به مدت یک سال در فرهنگسرای نیاوران و با معرفی آثار آلکس نورث، المر برنشتاین، جری گلداسمیت، دیمیتری تیامکین، میکلوش روژا، اریش ولفگانگ کرنگلند، فرانتش وکسمن، انیو موریکونه و... برگزار شده است. جلسات اخیر این نشست به بررسی آثار موسیقی خاندان نیومن (آلفرد نیومن، رندی نیومن و...) اختصاص دارد. برای مشاهده‌ی جزئیات این رویداد کلیک کنید.
 

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین