معرفی رمان «سگ سفید»
معرفی رمان «سگ سفید»
منتشر شده در ۱۳۹۷/۹/۱۵
رمان سگ سفید نوشته رومن گاری ست که با ترجمه «سیلویا بجانیان» در 248 صفحه و از سوی نشر نیماژ به چاپ رسیده است. گفتنی ست این کتاب در سال 1396 منتشر شده است.

رومن گاری با نام اصلی رومن کاتسِف (Roman Kacew) در ۸ مه ۱۹۱۴ میلادی در شهر ویلنا (اکنون: ویلنیوس، واقع در لیتوانی) در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدرش آری-لیب کاسو کمی بعد در ۱۹۲۵ میلادی خانواده را رها کرد و به ازدواج مجدد دست زد. از این هنگام او با مادرش، نینا اوزینسکی (کاسو)، زندگی می‌کرد، ابتدا در ویلنا و سپس در ورشوی لهستان.
در سال ۱۹۲۸ میلادی، رومن چهارده ساله به همراه مادرش به شهر نیس در کشور فرانسه رفتند. رومن سرگذشت سه دههٔ نخست زندگی‌اش را در کتاب وعدهٔ سپیده دم (Le promesse de l'aube ،۱۹۶۰) نوشته‌است. او در فرانسه به تحصیل حقوق پرداخت، ابتدا در «اکس-ان-پروونس» و سپس در پاریس. در ضمن او در «سالون-دو-پروونس» و در پایگاه هوایی آوورد در نزدیکی بورگس، خلبانی در نیروی هوایی فرانسه را آموخت. پس از اشغال فرانسه توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، او به انگلستان گریخت و تحت رهبری شارل دوگل به «نیروهای آزاد فرانسه» پیوست و در اروپا و آفریقای شمالی جنگید. رومن گری در ۲ دسامبر ۱۹۸۰ بعد از مرگ همسرش در سال ۱۹۷۹ با شلیک گلوله‌ای به زندگی خود خاتمه داد.

اما رمان «سگ سفید» :

در این رمان به‌طور آشکار تفکر سفیدپوستان آمریکا را مورد نکوهش قرار می‌دهد که با تنفری کورکورانه از هم‌وطنان سیاه‌پوستشان شکل گرفته. باکمال تاسف باید گفت که این واقعیت امروزه نیز تداوم دارد. سرنوشت این سگ بیچاره که برای کشتن سیاه‌پوستان تربیت شده دهشتناک است. موجودی که تنها خواسته‌اش همدمی با انسان است، اما به آلت دست او بدل می‌شود.

این کتاب شرح حال و بخشی از زندگی‌نامه‌ی رومن گاری است، آن هم در اواخر دهه‌ی ۶۰ ، زمانی که همراه همسرش جین سیبرگ در لس آنجلس به سر می‌برد. سال ۱۹۶۸ در ایالات متحده و فرانسه اعتصاب و شورش‌هایی در جریان است: در فرانسه خیزشی دانشجویی میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها می‌کشاند، و اعتراضات در ایالات‌متحده علیه جنگ ویتنام، نژاد پرستی و سیاست‌های تهاجمی دولت مردم معترض را به مبارزه دعوت می‌کند . برای رومن گاری این رمان فرصت مغتنمی است تا موشکافانه از اعماق وجود انسان پرده بردارد، و بالحنی تاثیر گذار حماقت‌های او را به چالش بکشد و علیه آن اقامه‌ی دعوا نماید.

شما می توانید این رمان را از ویترین آنلاین نبض هنر تهیه نمایید.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین