مشروح نشست «عصر شعر و ترانه» شهریور ماه
مشروح نشست «عصر شعر و ترانه» شهریور ماه
منتشر شده در ۱۳۹۷/۶/۷
به گزارش روابط عمومی نبض هنر، سلسله نشست های "عصر شعر و ترانه" با هدف حمایت شاعران جوان و علاقه مندان به شعر و ترانه با حضور کارشناسان ادبی ، شاعران، ترانه سرایان و اهالی موسیقی پنج شنبه های اول هر ماه به سرپرستی "عبدالجبارکاکایی" و با حمایت بنیاد شعر و ادبیات داستانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

عصر شعر و ترانه ی شهریور ماه، روز پنج شنبه اول شهریور ماه، با حضور علاقمندان ادبیات و شاعران گرامی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست، علدالجبار کاکایی، مجری کارشناس، مهدی فرجی، کارشناس شعر کلاسیک، امیر ارجینی کارشناس ترانه و سینا بهمنش به عنوان کارشناس شعر آزاد حضور داشتند.
کاکایی جلسه را با شعری از دیوان شمس آغاز کرد.
يار مرا مي نهلد تا که بخارم سر خود
هيکل يارم که مرا مي فشرد در بر خود
گاه چو قطار شتر مي کشدم از پي خود
گاه مرا پيش کند شاه چو سرلشکر خود
گه چو نگينم به مزد تا که به من مهر نهد
گاه مرا حلقه کند دوزد او بر در خود
خون ببرد نطفه کند نطفه برد خلق کند
خلق کشد عقل کند فاش کند محشر خود
گاه براند به نيم همچو کبوتر ز وطن
گاه به صد لابه مرا خواند تا محضر خود
گاه چو کشتي بردم بر سر دريا به سفر
گاه مرا لنگ کند بندد بر لنگر خود
گاه مرا آب کند از پي پاکي طلبان
گاه مرا خار کند در ره بداختر خود
...
جلسات عصر شعر و ترانه، در قسمت شعرخوانی کارگاهی و شعرخوانی شاعران شناخته شده انجام می شود. در قسمت کارگاهی، شاعران جوانتر اشعار خود را خوانده و از نکات کارشناسان حاضر در جلسه بهره منده می شوند.
الهه صابر نخستین شاعر بخش کارگاهی این عصر شعر و ترانه بود که چند رباعی برای حاضرین خواند. بحث خوبی در باب رباعی از طرف کارشناس شعر کلاسیک، مهدی فرجی مطرح شد. فرجی ابتدا اشاره ای به پیشینه ی رباعی کرد و گفت: اگر به آثار غزلسراهای بزرگ بنگریم، همه ی آن ها در قالب رباعی نیز شعر سروده اند. او افزود، یکی از ماندگارترین رباعی های ماندگار تاریخ ادبیات فارسی برای مولاناست. به عقیده ی فرجی، امروزه رباعی سرایانی موفق هستند که مضامین جدید و بروز را در شعر و رباعی خود وارد کرده باشند.
شاعران جوان دیگری نیز اشعار کلاسیک، ترانه و آزاد خود را خواندند. از آن جمه می توان به شاعرانی چون، معصومه لاری زاده، شهره نرگسی، حسین چمن آرا، محمدرضا نعمتی، بهزاد صادقی، مهدی نظریان، پریا حکمآبادی، مصطفی فغانی، زینب سلطانی، هلن رحمانی اشاره کرد.
شاعران شناخته شده ای نیز در عصر شعر و ترانه ی شهریور ماه در جلسه حضور داشتند. حسین جنت مکان شاعر مهمانی بود که یک رباعی و دو غزل را تقدیم حضار کرد که غزلی از او در ادامه می آید:
پشت پرچینت اگر بزم، اگر مهمانی ست
پشت پرچین من این سو همه اش ویرانی ست
انفرادي شده سلول به سلول تنم
خود من در خود من در خود من زندانی ست
دست هاي تو کجایند که آزاد شوم؟
هیچ جایی به جز آغوش تو دیگر جا نیست
ابرها طرحی از اندام تو را می سازند
که چنین آب و هواي غزلم بارانی ست
شعر آنی ست که دور لب تو می گردد
شاعري لذت خوبی ست که در لب خوانی ست
دوستت دارم اگر عشق به آن سختی هاست
دوستم داشته باش عشق به این آسانی ست !

از دیگران شاعر شناخته شده ای که در جلسه حاضر بوده و به شعرخوانی پرداختند، می توان به حسن صادقی پناه، سامی تحصیلداری، سعید سکاکی، فاطمه زینالی، رضا پیر اشاره کرد.
به رسم هر ماهه ی عصر شعر و ترانه، هدایایی از طرف نبض هنر، پایگاه هنر ایران، به شاعران برگزیده ی بخش کارگاهی اهدا می شود. در نشست شهریور ماه نیز، از سه شاعر منتخب کارشناسان تقدیر به عمل آمد.
معصومه لاری زاده در بخش ترانه، پریا حکم آبادی در بخش شعر کلاسیک و محمد مهدی اشرف نیا در بخش شعر آزاد منتخب این نشست بودن که هدایای نقدی خود را از طرف پایگاه هنر ایران، نبض هنر دریافت کردند.

لازم بذکر است، نشست های ادبی عصر شعر و ترانه، در نخستین پنج شنبه ی هرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین