عشق و چیزهای دیگر
عشق و چیزهای دیگر
منتشر شده در ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
عشق و چیزهای دیگر عنوان رمان مصطفی مستور است که در سال 1397 توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

مصطفی مستور متولد ۱۳۴۳ در اهواز است. او داستان نویس، مترجم و پژوهشگر ادبی است. و آثار او شامل داستان کوتاه، رمان، نمایشنامه، نقد ادبی، ترجمه است. اولین کتاب او با عنوان عشق روی پیاده رو شامل ۱۲ داستان کوتاه است که در سال ۱۳۷۷ به چاپ رسیده است. او در سال ۱۳۸۲ برای رمان استخوان خوک و دست های جذامی برنده ی بهترین رمان از جایزه ی ادبی اصفهان شده است. او همچنین برنده ی جشنواره ی قلم زرین برای رمان روی ماه خداوند را ببوس است.


«عشق و چیزهای دیگر» رمان خوش‌خوانی است که راوی بر زندگی خود و شخصیت‌های دخیل در زندگی‌اش با جزییات وارد می‌شود و شرحی از دچار عشق پرستو شدن را به دست می‌دهد. روای هانی یادگاری، متولد اهواز است که پنج سال بعد از شروع جنگ متولد می‌شود و پانزده سال بعد از شروع جنگ به دانشگاه می‌رود و نوزده سال و ده ماه و دوازده روز بعد از پذیرش قطعنامه‌ی ۵۹۸ عاشق پرستو می‌شود. او که در دانشگاه تهران فیزیک می‌خواند، نسبت خود را با جنگ بیان می‌کند و شرح می‌دهد که چرا تاکید بر فاصله اتفاق‌های مهم زندگی‌اش با جنگ دارد؛

«عشق و چیزهای دیگر» فصل‌های کوتاهی دارد و کوتاهی فصل‌ها و شیوه ‌یمن روایت و مملوس بودن اتفاق‌هایی که بازگو می‌شود، آن را خوش‌خوان می‌کند. در نگاه اول این رمان با کارهای دیگر نویسنده‌اش نیز تفاوت دارد. نکته‌ی مهم دیگر رمان جدید این نویسنده، دغدغه‌ی شخصیت‌هاست که برگرفته از پرسش‌های انسان ایرانی در روزگار نویسنده‌اش است

در مواجهه با رمان تازه مستور می‌توان از منظر زبانی و معنایی درباره آن و آنچه در دلش رخ می‌دهد صحبت کرد. «عشق و چیزهای دیگر» در نگاهی منصفانه ادامه ساختار زبانی امتحان پس‌داده این نویسنده است. به باور نویسنده، مستور به جایگاهی در نوشتن رسیده است که دیگر ننخواهد به تجربه فرم‌های زبانی تازه در روایت داستانی خود دست بزند و ترجیحش به توجه به مفاهیم به جای بازی با کلمات و عبارات و شیوه بیان است. با این همه این نکته را نیز باید مد نظر داشت که او در بسیاری از آثار متاخر خود نشان داده است که در نوشتن داستان به اصولی زبانی پایبند است که حاضر نیست به آنها خدشه‌ای وارد شود و شاید با همین تحلیل بتوان واکنش اخیر او به ممیزی رمانش را تفسیر کرد که حاضر به پذیرش آن نشد.

در عشق و چیزهای دیگر با روایتی ساده و بسیار پرکشش روبرو هستیم. تعلیقی که به شیوه موزاییکی و پازلی در رمان به کار گرفته شده است. نویسنده با عباراتی ساده راوی را معرفی و در ادامه کشمکش او با دیگر شخصت‌ها را توصیفو بعد از تصمیم او صحبت می‌کند و تا آخرین صفخات رمان شما را برای دیدن نتیجه این تصمیم با خود همراه می‌کند و در نهایت نیز با یک شگفتی شما را به بستن صفحه کتاب روبرو می‌کند.

راوی رمان عشق و چیزهای دیگر ، هانی یادگاری است که ماجراها را در بیست فصل روایت می کند. فصل بیستم تنها فصلی است که در زمان حال می گذرد. و نوزده فصل ابتدایی روایت ماجراها بصورت فلش بک است و کل اتفاقات در گذشته می افتد.
همان طور که از عنوان رمان عشق و چیزهای دیگر بر می آید عشق سوژه ی اصلی رمان است. شخصیت اصلی رمان هانی یادگاری است. او عاشق دختری می شود و عشق بین این دو عامل جلو برنده ی داستان است. آن ها در مفهوم عشق و زندگی مشترک و بایدها و نباید هایش تردید دارند و از زاویه ی تردید این دو مستور سعی کرده است مفهوم عشق را بکاود و با نگاهی فلسفی تر و عمیق تر به آن از زاویه ای جدید بپردازد. اما به دلیل عدم شخصیت پردازی قوی و نبود ماجرا، گره و یا اتفاق خاصی در داستان نتوانسته است جز بیان جملات قصار شعاری و سطحی به آن بپردازد و تنها شخصیت ها حول عشق با هم دیالوگ های سطحی و بی هدف رد و بدل می کنند. که حتی در سطح سن و سال شخصیت ها نیز نیست.

در قسمتی می خوانیم:
“این که انسانی به انسان دیگر دل بسته و وابسته شود، شرم آور است. اما وابستگی چیزی نیست که بشود تصمیم گرفت آن را کنار گذاشت. این درست مثل این است که از مادری بخواهیم بچه اش را زنده زنده دفن کند زیر خاک.”

شما می توانید این رمان را از ویترین آنلاین نبض هنر تهیه نمایید.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین