شب سالگرد خاموشی علیقلی ضیایی
شب سالگرد خاموشی علیقلی ضیایی
منتشر شده در ۱۳۹۶/۸/۱۶
به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت علیقلی ضیایی عکاس و معمار ، مجله بخارا مراسمی در محل تالار لغت نامه دهخدا (تالار دکتر محمود افشار) واقع در خیابان ولی عصر . بالاتر از محمودیه .نرسیده به سه راه زعفرانیه . پلاک3011. لغت نامه دهخدا برگزار می کند. در این مراسم هنرمندان رشته های عکاسی و معماری حضور خواهند داشت و فیلم مستندبه نمایش در می آید و در کنار آن ،نمایشگاه اثار عکاسی وی برپا خواهد بود.
علی‌قلی ضیایی ، متولد 1337، از نوجوانی عکاسی را شروع کرد، در سال 1356 وارد مدرسه‌ی عالی ساختمان شد و در سال 1358 برای تحصیل در رشته معماری و شهرسازی وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در کنار حرفه معماری و شهرسازی به عکاسی در زمینه‌های مختلف پرداخت.
علی قلی ضیایی در کنار حرفه‌ی معماری– شهرسازی ، همیشه و همیشه به کار عکاسی عشق می‌ورزید و گنجینه‌ی پرباری از خود به یادگار گذاشته است که باید بیشتر آن را شناخت و از آن بهره برد. از مجموعه عکس‌های او پرتره‌های هنرمندان معاصر ایران است، پرتره‌هایی از احمد شاملو، سیمین دانشور، بهرام بیضایی، هوشنگ ابتهاج و دیگران که بسیاری از آنها را در رسانه‌ها و موقعیت‌های مختلف دیده‌ایم و تحسین کرده‌ایم. و نیز عکس‌های ارزشمندی از خرمشهر که حاصل شش ماه حضور او در این شهر، بعد از فتح خرمشهر است. این عکس‌ها که تصویر خانه‌های آسیب‌دیده از جنگ را نیز شامل می‌شود، به تمامی درد و رنج و ویرانی حاصل از جنگ را بیان می‌کند. در کنار این مجموعه، عکس‌های او از معماری بومی شهرهای ایران و بناهای تاریخی ایران مانند تخت جمشید آثاری بسیار چشمگیر هستند و نمونه‌ی درخشان آن را می‌توان در روی جلد نوار نوا اثر استاد شجریان سراغ کرد. علیقلی ضیایی به عکاسی در بعد جامعه‌شناسی آن نیز بسیار توجه داشت و رنج، محرومیت و تنهایی غمزده‌ی بشر را در تصاویر او از کودکان روستایی شاهد هستیم. او که از دوستداران طبیعت و کوهنوردی بود به قله‌ی کلیمانجارو و آرارات صعود کرد و تصاویر زیبایی را به ثبت رساند. شب سالگرد علیقلی ضیایی سه شنبه شانزدهم آبان ماه ساعت پنج بعد از ظهر درتالار موسسه لغت نامه خیابان ولی عصر . بالاتر از محمودیه .نرسیده به زعفرانیه پلاک3011 برگزار می شود.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین