سه‌گانه خاورمیانه؛ جنگ، عشق، تنهایی
سه‌گانه خاورمیانه؛ جنگ، عشق، تنهایی
منتشر شده در ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
جشن امضای کتاب «سه‌گانه خاورمیانه؛ جنگ عشق تنهایی» جدیدترین کتاب شعر گروس عبدالملکیان روز پنجشنبه نهم اسفندماه در شهرکتاب چهارباغ بالای اصفهان برگزار شد.

کتاب «سه‌گانه خاورمیانه- جنگ عشق تنهایی» نهمین اثر گروس عبدالملکیان و ششمین مجموعه شعر مستقل اوست که پس از چهار سال از انتشار مجموعه شعر «پذیرفتن»‌ منتشر شد. عبدالملکیان در مراسم جشن امضای این کتاب خود گفت: کتاب «سه‌گانه خاورمیانه» مجموعه اشعار به هم پیوسته من درباره جنگ است.

وی افزود: در واقع اگر این کتاب را از اول تا آخر مطالعه کنید، زندگی انسانی را روایت می‌کند که درگیر جنگ شده، سپس به عشقی نافرجام رسیده و در نهایت به تنهایی رسیده است. «سه‌گانه خاورمیانه» از سه فصل تشکیل شده است اما فصل‌بندی مشخصی ندارد و برای هر مخاطب فصل بعدی از جای مختلفی ممکن است آغاز شود و بستگی دارد مخاطب چه زمانی فصل جدید را احساس کند. همدلی و حضور مخاطب در این کتاب دیده می‌شود و مخاطب را درگیر خود می‌کند تا گنجی را که نویسنده در اشعار پنهان کرده است، پیدا کند.

ماجرای جلد کتاب «سه‌گانه خاورمیانه»
عبدالملکیان در ارتباط با عکس جلد کتاب که به یکی از نمادهای سرزمین خاورمیانه تبدیل شده است، گفت: عکس روی جلد از علی الفهداوی، عکاس عراقی خبرگزاری رویتز ‌است و چهره‌ دختری در زمان آزادی موصل است. زمانی که این عکس را دیدم، احساس کردم نماد تصویریِ کتاب است؛ چهره دختربچه نمادی از جنگ داعش با سوریه است: شب است، چهره‌ام بیشتر به جنگ رفته است تا به مادرم!

این نویسنده با بیان اینکه برای چاپ عکس روی جلد کتاب از عکاس عراقی مجوز گرفته شده است، اظهار کرد: این عکس بسیار معروف است اما هیچگاه اسم عکاس آن آورده نشده بود و پیدا کردن عکاس کار سختی بود، اما عکاس را پیدا کردم و با او در ارتباط با عکس و حال و هوایی که درعکس بود، صحبت کردم و با مجوزی که برایمان فرستاد، آن عکس را روی جلد کار کردیم. کادر ذوزنقه شکلی که روی جلد طراحی شده نیز نماد نشر چشمه برای کتاب‌های شعر است که این طرح قسمتی از چهره دخترک را پوشانده است.

عبدالملکیان ادامه داد: تا زمانی که شعر در ذهنم کامل نشود و نقطه پایانی را در ذهنم نگذارم، آن را روی کاغذ نمی‌آورم. اگرچه امکان دارد برخی از مصراع‌ها را فراموش کنم اما شعری که در ذهنم با کلماتش بازی می‌کنم، همیشه همراهم هست و ذهنم مانند سمباده‌ای عمل می‌کند که بر پیکره شعر کشیده شده تا به آن وزن و آهنگ دهد.

اولین شعرهای من درباره جنگ بود
شاعر کتاب «سه گانه خاورمیانه» گفت: جنگ همیشه در ذهنم بود و در اغلب سروده‌هایم دیده می‌شود. اشعار این کتاب از اواخر سال 93 زمانی که جنگ بین داعش و سوریه اتفاق افتاد در ذهنم جوانه زد و داعش و خبرهایی که از این گروهک به گوشم می‌رسید مانند آتش زیر خاکستری، ذهن من را بیدار کرد.

وی با بیان اینکه اکثر اشعار من بوی جنگ می‌دهد، ادامه داد: من از جنگ 18 روز کوچک‌تر هستم و از پنج سالگی خود را در جنگ ایران و عراق گذراندم. دوران جنگ و تمام اتفاقاتی که آن زمان رخ داد به خوبی در ذهنم حک شده است. اولین اشعاری که من به زبان آوردم در همان دوران‌است که مادرم به یادگار آنها را برایم در دفتری یادداشت کرد.

عبدالملکیان تصریح کرد: شعر حسودترین معشوقه دنیا است که زمانی با شاعر می‌ماند که هدف شاعر، سرودن شعر باشد. خیلی از شاعران بوده‌اند که اشعارشان جوایز زیادی کسب کرده و دیگر به کارشان ادامه نداده‌اند؛ گویی آنها شعر را فقط برای جایزه گرفتن می‌خواسته‌اند.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین