زبان‌شناسی ترانه
زبان‌شناسی ترانه
منتشر شده در ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
کتاب «زبان‌شناسی ترانه تألیف «حسین قلی‌پور» و «روزبه آزادی» با هدف ایجاد پیوند بین ترانه و زبان‌شناسی در 200 صفحه و از سوی نشر ایجاز روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب شامل چهار فصل به نام‌های «کلیات و مقدمات»، «زبان و ترانگی»، «موسیقی ترانه» و «دشواری‌های زبانی ترانه فارسی» است. رویکرد اصلی کتاب این است که ترانه را از منظر زبان‌شناسی ببیند.

در فصل اول این کتاب برای مخاطب ترانه‌ای که با زبان‌شناسی آشنا نیست و برای مخاطب زبان‌شناسی که با ترانه آشنایی ندارد، مقدمات و تعاریف کلی را از زبان‌شناسی و ترانه عنوان کرده‌ است. در فصل دوم کتاب به ابزارهایی که ترانه را به شعر نزدیک می‌کند پرداخته‌ شده و در فصل سوم درباره موسیقی ترانه است و بیشتر به وزن و ابزارهای آوایی ترانه از منظر زبان‌شناسی نگاه شده است. فصل چهارم هم دشواری‌های زبانی در ترانه است و بیشتر به مسائل و نکاتی که طی سال‌های اخیر در ترانه چالش‌ برانگیز بوده پرداخته‌ شده است.

این کتاب دو دسته مخاطب اصلی دارد. دسته اول ترانه‌سرایان و کسانی هستند که مباحث مرتبط با ترانه را دنبال می‌کنند. دسته دوم کسانی هستند که ممکن است دانشجوی ادبیات و زبان فارسی باشند و مباحث پژوهشی حوزه ترانه را دنبال کنند.

حسین قلی‌پور در مورد این کتاب گفته است: «ما سعی کردیم در این کتاب بیشتر رویکرد توصیفی داشته باشیم. نمونه‌های دهه سی و چهل به بعد تا امروز را توصیف کرده‌ایم و دنبال حکم دادن روی ترانه‌ها و نقد به مفهوم کلمه نبودیم. به همین دلیل رویکرد کتاب توصیفی است. از سوی دیگر این بحث در ایران نوپا است و یک سری مبانی را عنوان کرده‌ایم و می‌خواهیم نقد را در مراحل بعدی داشته باشیم. این کتاب بخشی از پروژه دوجلدی است اما هنوز صحبت خاصی از جلد دوم مطرح نکرده‌ایم. جلد دوم می‌تواند سبک‌شناسی ترانه باشد و نقد و بررسی می‌تواند در فاز بعدی صورت گیرد. براساس روند پژوهش ما قرار است فعالیت ترانه‌سرایان مختلف را در سبک‌های گوناگون دسته‌بندی کنیم. فعلاً منتظر هستیم تا ببینیم بازخورد این کتاب چگونه است.»


شما می توانید این کتاب پژوهشی را از ویترین آنلاین نبض هنر تهیه نمایید.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین