رمان «تابان، برج استخوان» اثر شیوا مقانلو
رمان «تابان، برج استخوان» اثر شیوا مقانلو
منتشر شده در ۱۴۰۲/۴/۲۴

رمان «تابان، برج استخوان» اثری از نویسنده‌ی محبوب ایرانی، شیوا مقانلو است که توسط نشر نیماژ چاپ و منتشر شده است. این اثر علاوه بر ژانر معمایی و جنایی، رمانی تاریخی و فرهنگی نیز محسوب می‌شود زیرا داستان آن در بستر مکان‌های باستانی شهر یزد رخ می‌دهد و با تاریخ، جغرافیا و فرهنگ این منطقه از کشور ارتباط دارد و از این منظر به رمان «اسرار عمارت تابان» نیز شباهت دارد. 

«تابان، برج استخوان» ماجرای سفر پر فراز و نشیب یک باستان‌شناس معروف به نام خانم دکتر تابان رودکی است که به دعوت دوست قدیمی‌اش، شادی، به شهر یزد می‌رود تا سر از ماجرای مرگ پسرخاله‌ی شادی درآورد. شادی باور ندارد که کاوه بر اثر سومصرف مواد از دنیا رفته باشد و ماجرای مرگ او را مشکوک می‌داند و حالا تابان قرار است این گره را باز کند. اما هر دو به زودی متوجه می‌شوند که این ماجرا تنها یک گره نیست، بلکه آن‌ها وارد مارپیچی از اسرار پنهانی و رازهای سربه‌مهر مخوف شده‌اند که همگی در وقایع تاریخی و باستانی این منطقه ریشه دارند. به‌رغم هوش و دانش باستان‌شناسی و معماری تابان، کشف این اسرار کار راحتی نیست و او را دچار مخاطراتی می‌کند؛ به‌خصوص که باید با عشق قدیمی خود نیز که اینک زندگی دیگری دارد، روبه‌رو شود:

«آدم هیچ وقت روی صورت خودش متوجه گذر زمان نمی‌شود. آینه‌ها اهل مدارا هستند و فرسودگی‌ات را ذره ذره و آرام نشانت می‌دهند، طوری که خودت هم نمی‌فهمی هر روز با روز قبلت چقدر فرق کرده‌ای. وقتی هر روز به آینه نگاه می‌کنی، برای هر چروک و افتادگی صورت و بدنت بهانه‌ی خوبی داری. اما اگر مدت‌ها به آینه نگاه نکنی و بعد یک باره خودت را ببینی، حتما از ناباوری و وحشت و اندوه دق می‌کنی. همین در مورد چهره‌ی دیگران هم صادق است. ضربه‌ی بدی می‌خوری وقتی کسی را که تمام اجزای صورتش را از بر بوده‌ای، بعد از سال‌ها دوباره می‌بینی.»

شیوا مقانلو در رمان «تابان، برج استخوان» به معرفی و نمایش بخش‌هایی مهم اما شاید کمتر به‌چشم آمده از فرهنگ و تاریخ و جغرافیای کشور ایران در قالب یک داستان جذاب و خواندنی می‌پردازد و این از نقاط قوتی است که اغلب در آثار خانم مقانلو به چشم می‌خورد. یعنی مطالعه‌ی داستان «تابان، برج استخوان» نه تنها سرگرم‌کننده و لذتبخش است، بلکه می‌توان حس خوشایند ایرانی بودن و آشنایی با تاریخ ایران و تاثیر این تاریخ بر امروز را از آن دریافت کرد. همچنین برخی خوانندگان این کتاب گفته‌اند که برخلاف بسیاری از رمان‌های جنایی ایرانی، این اثر با قلمی گیرا نوشته شده و تاثیرگذار و جذاب است. 

برای تهیه این اثر می‌توانید به ویترین آنلاین نبض هنر مراجعه کنید. 

لینک خرید کتاب: تابان، برج استخوان

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین