راهنمای مردن با گیاهان دارویی
راهنمای مردن با گیاهان دارویی
منتشر شده در ۱۳۹۹/۲/۱۳

عطیه عطار زاده نویسنده جوانی است که در ابتدای راه حرفه‌ای داستان‌نویسی خود، یک شگفتی خلق کرده؛ شگفتی‌ای که شاید برای بسیاری از خوانندگان، معیاری برای مقایسه‌ی آثار سایر نویسندگان قرار بگیرد. 
«راهنمای مردن با گیاهان دارویی» روایتی سورئال از زندگی دختری نابیناست که در کودکی و در طی اتفاقی غیرمنتظره، بینایی خود را ازدست‌داده و اکنون کنار مادرش در خانه‌ای در خیابان دروازه دولت، مشغول زندگی و کارِ تولید گیاهان دارویی است. 
او در این روایت دنیای یک دختر نابینا را توصیف نموده؛ دنیایی که در آن عقیده دارد نمی‌داند چه زمانی خواب و چه زمانی بیدار است؛ و این شروعی است تا خواننده پی ببرد که با یک دنیای سورئال روبروست. دنیایی که در آن گاها گریزی بر وهم و خیالات او زده می‌شود؛ دنیایی که گاه در آن با بوعلی سینا مشورت می‌کند و دنیایی که در آن گریزی به دوران کودکی و اتفاقی زده می‌شود که منجر به نابینایی او شده است. 
او به علت ممانعت مادرش برای بیرون رفتن از خانه، در چالشی قرار می‌گیرد که پس از یک‌بار تجربه‌ی دنیای بیرون، دنیای ساختگیِ درونی‌اش درهم‌شکسته و بسیاری از چیزها در آن تغییر می‌کند؛ و ازآن‌پس، گرایشی مرکب از خشونت و عشق، او را وارد دیدگاهی تازه از زندگی می‌کند و سعی دارد با مسیری دیگر، از حصار خانه رهایی یابد... 

بخشهایی از این اثر را که توسط نشر چشمه به چاپ رسیده باهم مرور می‌کنیم:
«آن‌قدر به دیدن چیزها با دو چشم عادت کرده‌اند که توانایى حقیقى دیدن را ازدست‌داده‌اند. در کتابى شنیده‌ام حس دیدن مانند حس جهت‌یابی به‌مرورزمان در نوع آدمیزاد از بین رفته است. قدیم‌ها که نه نقشه‌ای در کار بود و نه جاده و خیابانى، آدم‌ها مانند پرندگان چشم‌هایشان را می‌بستند و مسیرشان را حدس می‌زدند. اما حالا ناچارند نام خیابان‌ها و کوچه‌ها را حفظ کنند و مدام توى نقشه‌ها بگردند تا خودشان را پیدا کنند. دیدن هم همین‌طور است، اگر از آن استفاده نکنى، ذره‌ذره از دستش می‌دهی.»

»وقتی جهانِ پیرامون نظم ثابتی داشته باشد، آن‌وقت دیگر من هیچ تفاوتی با افراد بینا ندارم. وقتی همه‌چیز سر جای خودش باشد، می‌توانم به‌راحتی با تمرکز بر صداها و اشیا و خاطرات، جهان پیرامون را ذهنی بسازم و در آن حرکت کنم. در پنج‌سالگی به آنی همه‌ی اشکال و تصاویر جهان پاک شدند و سیاهی و تاریکی یکدستی جایش را گرفت. برای فرار از این وحشت، چاره‌ای نبود جز ساختن ذهنی جهان. قطعاً آدم نمی‌تواند در هیچِ مطلق زندگی کند..."«

لینک خرید کتاب: راهنمای مردن با گیاهان دارویی

---------  به قلم پرستو جعفری - خبرنگار نبض هنر

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین