جان فرانکن هایمر (John Frankenheimer)
جان فرانکن هایمر (John Frankenheimer)
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۲/۳

به مناسبت زادروز جان فرانکن هایمر کارگردان بزرگ سینما و تصویرگر فیلم‌های واقع‌گرا

جان فرانکن هایمر در نیویورک به دنیا آمد. او از همان کودکی بچه‌ای بسیار درون‌گرا بود و به قول خودش فیلم‌ها برایش راه گریز خوبی بودند و از هشت سالگی هر شنبه به سینما می‌رفت.او قبل از اتمام دبیرستان وارد یک مرکز آموزش بازیگری در نیویورک شد و همزمان با اتمام کالج از این مدرسه نیز فارغ‌التحصیل گرديد. در بیست سالگی با کمک بعضی از دوستان و استادان مرکز بازیگری نیویورک به تئاتر راه پیدا کرد و سه سال در نقش‌های مختلف بازی کرد اما به دلیل مخالفت پدرش با فعالیت‌های تئاتری، طی یک درگیری لفظی خانواده‌اش را ترک کرد ودیری نگذشت که به خدمت نیروی هوایی درآمد و چون دوره‌ی تولید برنامه‌های تلویزیونی را پشت سر گذاشته بود به واحد تازه‌تاسیس فیلم در نیروی هوایی منتقل شد. پس از ترک نیروی هوایی با 150 دلار سرمایه به نیویورک رفت و پس از چند هفته درشبکه تلویزیونی CBS کاری دست وپا کرد. او کار مدیر فیلمبرداری را به عهده داشت و پس از مدتی فعالیت به کارگردانی تلویزیونی تبدیل شد.

مجموع کارهای تلویزونی او حدود 125 نمایش زنده بود و این کار ادامه داشت تا به عنوان یکی از درخشان ترین استعدادهای دوران طلایی تلویزیونی آمریکا تثبیت شود. ازکارهای موفق تلویزیونی هایمرمی‌توان به «آخرین قارون »، «زنگ ها برای که به صدا درمی آیند»، «ستون پنجم» و «برف‌های کلیمانجارو» اشاره کرد. بعد ازاین موفقیت کم کم تصمیم گرفت تلویزیون را رها کند تا نخستین فیلم سینمایی خود، یعنی «بیگانه‌ی جوان» را که تجربه‌ای ناموفق بود کارگردانی کند. 

در میان آثار پرشمار جان فرانکن هایمر بعضی ها خوب، بعضی ها بعد واکثرا متوسط هستند. برخی او را برای ساختن فیلم‌های سیاسی/اجتماعی‌اش به یاد می‌آورند. کسی که درشکل دادن ترکیب (تریلر سیاسی) نقش عمده‌ای به خصوص دراوج جنگ سرد داشت. با این حال این کارگردان، سینماگری‌ست که به عنوان یک واقعگرا و حقیقت‌گرا شناخته می‌شد و بسيار به اين سبك فيلمسازی اصرار مي ورزيد. نقل قول زير از اوست:

«سینمایی که در آن واقعیت‌ها به زبان تصویر و خلاصه شده کنار هم قرار بگیرند سینمایی است که من دوست دارم و به دنبالش هستم. در ژانرهای مختلف فیلم ساخته‌ام و علت این گستردگی همان پیدا کردن واقعیت است حالا اگر حقیقت را هم بخواهم با واقعیت درآمیزم؛ باز هم به سراغ سینما خواهم رفت. چیزی گویاتر از سینما برای ارائه حقیقت و واقعیت نمی‌شناسم.»

2 نامزدی گلدن گلوب، 13 بار نامزدی جايزه تلويزيونی امی، كسب 5 جايزه‌ از این جشنواره و 2 نامزدی نخل طلای كن از افتخارات این کارگردان است. نام برخی از محبوب‌ترین فیلم‌ها م مجموعه‌های تلویزیونی جان فرانکن هایمر به شرح زیر است:

وحشی‌های جوان، همه سقوط می‌کنند، پرنده‌باز آلکاتراز، هفت روز درماه مه،دومی‌ها جایزه بزرگ، تعمیرکار، ازخط عبور می‌کنیم، 44درصد مرده، ارتباط فرانسوی2، یکشنبه سیاه، پیش‌گویی، مبارزه، پیمان هولکرافت، سرقت 52 میلیون دلار، جنگ چهارم، سال اسلحه، جزیره دکتر مورو، رونین، شکار گوزن، کمین، راهی به سوی جنگ

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین