تحلیلی بر سیر تحول هنر نقاشی از رویین پاکباز
تحلیلی بر سیر تحول هنر نقاشی از رویین پاکباز
منتشر شده در ۱۳۹۸/۷/۲۷

این روزها با این که دانش هنرهای تجسمی در جامعه‌ی ما گسترش یافته، از عمق لازم برخوردار نیست. این کاستی را در عرصه‌های مختلف از تحلیل و نقد تا فعالیت‌های خلاقه می‌توان دید. وقتی هنرمند، منتقد یا تماشاگر به هنر نوین می‌پردازد، لزوم شناخت هنری عمیق، آشکارتر می‌شود؛ زیرا در این مورد روشی معین در «دیدن» و زبانی جدید پیش می‌آید که دانشی کافی را در زمینه های تاریخی، زیبایی‌شناسی و فنی می‌طلبد. انگیزه‌ی تدوین این کتاب از همین نیاز برآمده است. 
«در جستجوی زبان نو» اثر رویین پاکباز، مورخ هنر، مدرس، منتقد و نقاش برجسته معاصر، تلاش می‌کند به این پرسش جواب دهد که چرا دانش هنرهای تجسمی در جامعه‌ی ما از وسعت و عمق لازم برخوردار نیست. این نویسنده‌ی فرهیخته تحول هنر نقاشی را با توجه به مسائل هنری، اجتماعی و تاریخی شرح داده و ارتباط این جنبه‌ها و نقش مؤثر عوامل عینی و ذهنی در پیدایی سبک های جدید نقاشی را توضیح دهد.
طرح جلد این کتاب، یکی از نقاشی‌های جکسون پولاک، نقاش آمریکایی و از پیش‌گامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی است. این سبک آمیزه‌ای از هیجان اکسپرسیونیستی، نگاره‌های ساده و بدوی (نقاشی شنی سرخپوستی و باغ‌های ذن) و تجربه‌ای از نظم در غالب بی نظمی می باشد. هنرمندان این سبک بیش از آنکه در سبک باهم شباهت داشته باشند، در نگرش و دیدگاه دارای وجه اشتراکند؛ همه می‌خواهند قیود و تکنیک‌های سنتی و دستوری را زیر پا گذاشته و ضوابط دیرینه زیبایی شناختی را لغو اعلام کنند، که نمونه‌ی بارز آن نقاشی‌های جکسون پولاک است.

این کتاب که تحلیلی بر سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید است را نشر نگاه منتشر کرده است. می‌توانید این کتاب را از ویترین آنلاین نبض هنر تهیه کنید: لینک خرید

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین