«بیمار انگلیسی» برنده جایزه بوکر طلایی شد
«بیمار انگلیسی» برنده جایزه بوکر طلایی شد
منتشر شده در ۱۳۹۷/۴/۱۹
«بیمار انگلیسی»، اثر مایکل اونداتیه برنده جایزه من بوکر طلایی از بین برندگان ۵۰ سال این رویداد شد.

هلنا کندی، رئیس بنیاد جایزه من بوکر اعلام کرد: «کتاب «بیمار انگلیسی» داستانی بسیار جذاب، شاعرانه، و فلسفی است. با رسیدن جایزه من بوکر به ۵۰ سالگی می‌بینیم همه آثار برنده جایزه بوکر همچنان منتشر می‌شوند و این نشان از میراث غنی و تأثیر این جایزه در دنیای کتاب دارد.»

مایکل اونداتیه در سال ۱۹۴۳ در سریلانکا به دنیا آمد و در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کند. رمان «بیمار انگلیسی» روایتگر زندگی چهار شخصیت مختلف است که در دوره جنگ جهانی دوم گرد هم می‌آیند.

این رمان در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه من بوکر شد. داستانی که موجب ساخت فیلمی سینمایی با هنرمندی کریستین اسکات توماس شد و در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد.

بزرگانی چون «آیریس مرداک»، «وی. اس. نایپول»، و«یلیام گولدینگ»، «کازوئو ایشی‌گورو»، «ایِن مک‌ایوان»، «آرونداتی روی»، «مارگارت اَتوود«، «هیلاری مَنتِل»، و «کینگسلی آمیس» تاکنون برنده جایزه «من بوکر» شده‌اند. برگزیدگانی که به انتخاب هیئت داوران خاص هر دوره به عنوان منتخب سال انتخاب شده‌اند اما این بار بنیاد جایزه «من بوکر» به مناسبت گذشت نیم قرن از مردم درخواست کرد کتاب برگزیده این جایزه را انتخاب کنند.

پنج داور برای داوری هر دهه از پنجاه سال گذشته انتخاب شدند و هر کدام یک اثر را به عنوان برگزیده آن دهه خاص انتخاب کردند. در نهایت این پنج اثر به رأی عموم گذاشته و یک اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد. رابرت مک‌کرام، ویراستار بخش ادبی مجله «آبزرور» برای داوری دهه ۷۰ میلادی، لمن سیسای، شاعر برای دهه ۸۰، کامیلا شمسی، داستان‌نویس برای دهه ۹۰، سیمون هویو، داستان‌نویس و گزارشگر برای دهه ۲۰۰۰، و در نهایت هولی مک‌نیش، شاعر برای داوری دهه اول قرن بیست و یکم انتخاب شدند. سپس «در یک کشور آزاد» به عنوان منتخب دهه ۷۰، «ببر ماه» نوشته پنه‌لوپه لایولی به عنوان برگزیده دهه ۸۰، «بیمار انگلیسی» نوشته مایکل اونداتیه به عنوان برگزیده دهه ۹۰، «تالار گرگ» نوشته هیلاری منتل و «لینکلن در باردو» نوشته جورج ساندرز به عنوان برگزیده دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی معرفی شدند که در نهایت و با رای مردم کتاب «بیمار انگلیسی» اثر «مایکل اونداتیه» به عنوان منتخب و برنده «من‌بوکر طلایی» اعلام شد.

این رمان در ایران توسط «زهرا طراوتی» ترجمه و از انتشارات سبزان در سال 1394 به چاپ رسیده است.
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین