استن لورل (Stan Laurel)
استن لورل (Stan Laurel)
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۲/۵

به مناسبت سالروز وفات «استن لورل» کمدین بزرگ تاریخ سینما

آرتور استنلی جفرسون با نام هنری استن لورل، فعالیت‌های هنری خود را در شانزده سالگی با حضور در تئاتر «گلاسکو» در اسکاتلند آغاز کرد. او از همان ابتدا در نقش‌های کمیک در کنار کمدین‌های سرشناس حضور یافت و به تدریج نقش‌های مکمل را به دست آورد تا در نهایت نیز نام خود را به عنوان کمدینی جوان و با استعداد بر سر زبان‌ها انداخت. او در سال 1912 به آمریکا مهاجرت کرد. این کمدین انگلیسی در سینمای آمریکا به اوج رسید طوری که او را بیشتر در کنار زوج هنری‌اش «نورول هاردی» و با معروف‌ترین و سرشناس‌ترین کمدی در تاریخ سینما که «لورل و هاردی» است می‌شناسیم. این زوج محبوب در نیمه اول قرن بیستم ۱۰۶ فیلم کمدی صامت و غیرصامت تولید کردند.

لورل و هاردی برای اولین بار در سال 1921 در فیلم «سگ خوشبخت» در کنار یکدیگر ظاهر شدند.در سال 1930 اولین فیلم سینمایی رنگی آنها با نام «آواز غیرمنتظره» به روی پرده سینماها رفت. در سال 1932 فیلم «جعبه موسیقی» موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه شد.

دوستی آنها در پشت صحنه نیز صمیمانه بود. آنقدر صمیمی که وقتی هاردی در هفتم آگوست 1957 درگذشت، لورل افسرده شد و از حرفه بازیگری به طور رسمی کناره گیری کرد.

هشت سال بعد از خداحافظی همیشگی هاردی، لورل در بیست و سوم فوریه 1965 در سن 74 سالگی در اثر حمله قلبی درگذشت. او حوالی مرگ خود در 74 سالگی نیز شوخ‌طبع بود و در وصیت‌نامه‌اش نوشت: اگر کسی در مراسم تشییع جنازه من گریه کند، دیگر با او حرف نخواهم زد!

او در سال ۱۹۶۱ او برای یک عمر زندگی هنری موفق به دریافت جایزه اسکار افتخاری شد.

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین