استاد منوچهر لشگری
استاد منوچهر لشگری
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۲/۲۱

بیستم اسفندماه زادروز استاد منوچهر لشگری، ‌آهنگساز، ‌ردیفدان و نوازنده ویلن و فلوت است. از ایشان علاوه بر آهنگ‌های زیبا، چند جلد کتاب ردیف نیز برای سازهای مختلف به جا مانده است. از آهنگ‌های محبوب او می‌توان آهنگ «سفر کردم» با صدای دلکش و شعر سیمین بهبهانی و آهنگ «آتشم زد» با صدای مرضیه و شعر سیمین بهبهانی را نام برد. چند خطی از زندگی ایشان می‌خوانیم:

منوچهر لشگری که فرزند پدری تارنواز بود، از سن ده سالگی نواختن نی لبک و فلوت را نزد پدر و در سن دوازده سالگی نواختن ویلن را نزد دایی خود و پس از مدتی نواختن کمانچه سنتور و سه تار را نیز آموخت.

از سال ۱۳۳۳ به عنوان نوازنده فلوت در ارکستر ابراهیم منصوری و مرتضی محجوبی شروع به نوازندگی کرد و بعد از آن در سال ۱۳۴۰ به عنوان نوازنده و آهنگساز در ارکستر شماره ۱ رادیو به رهبری حسینعلی ملاح و ارکستر نکیسا به رهبری مصطفی کسروی و ارکستر باربد به رهبری فریدون ناصری و فرهاد فخرالدینی و ارکستر سازهای ملی به رهبری مهدی مفتاح و همایون خرم ادامه داد.

منوچهر لشگری آهنگسازی را در سال ۱۳۴۰ شمسی شروع و اولین آهنگی که ساخت «آتش جاویدان» نام داشت که در آواز افشاری با کلامی از ابوالقاسم حالت و با صدای غلامحسین بنان ضبط گردید.از آهنگ‌های بی‌کلام او نیز می‌توان به گلدون (آرم برنامه‌ی راه شب رادیو) اشاره کرد.همچنین منوچهر لشگری دارای مقام درجه یک هنری (دکتری) در رشته موسیقی در زمینه آهنگسازی بود.

منوچهر لشگری در سال ۱۳۹۶ بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان کسرای تهران زندگی را بدرود گفت.

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین