اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی
اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی
منتشر شده در ۱۳۹۷/۴/۲۳
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی پروین اعتصامی و شرکت کنندگان این جایزه ادبی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پیام معصومه ابتکار مشاور رئیس جمهور در امور زنان قرائت شد.

سپس، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد دبیر علمی جایزه ادبی پروین اعتصامی، در خصوص پروین اعتصامی گفت: پروین انصافاً شاعر بی نظیری است. هر وقت به دیوان پروین اعتصامی نگاه می‌کنم، با خود فکر می‌کنم او این مفاهیم ژرف انسانی را در شعرش از کجا آورده است. شعر پروین اعتصامی شایستگی جهانی شدن را دارد.

وی افزود: اقبال بسیاری به شعر پروین اعتصامی در کشور‌های عربی وجود داشته و دارد. تا جایی که شاعر عراقی آیت الله سید محمد جواد هاشمی، قصیده‌ای درباره این شاعر گفته است. چند روز قبل برخی از من پرسیدند، چرا نام پروین اعتصامی برای این جایزه ادبی انتخاب شد؟ گفتم: می‌خواستید چه کسی انتخاب شود؟ ارزش‌های انسانی و معنوی در شعر پروین اعتصامی موج می‌زند.

دبیر علمی جایزه ادبی پروین اعتصامی با اشاره به مضامین شعر‌های پروین اعتصامی از جمله خداجویی، خدانگری، آگاهی، فروزندگی، حکمت و دانش بیان کرد: باید به شعر پروین اعتصامی مراجعه کنید و دیوانش را بخوانید. وی نگاه خردمندانه‌ای در شعرش به زن داشته است. پیوند هستی با خدا و معرفت شناسی در شعرش موج می‌زند. پروین خداجو و خداگوی بود. کسانی که می‌خواهند پروینی زندگی کنند، باید اینگونه باشند.

در این مراسم همچنین، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه ایران خاستگاه شعر و هنر است، گفت: کم ملتی را می‌توان یافت که اینچنین شعر و شاعری در میان آن‌ها ارج و قرب داشته باشد. قرار گرفتن دیوان حافظ در کنار قرآن و دانستن مثنوی معنوی به عنوان تفسیر قرآن نشانی از این امر است.

وی افزود: پروین اعتصامی از جمله شاعران جوان، نوپرداز و بلندپروازی است که چشم ناظران را مجذوب خود کرده است. هرچند گاهی از بی‌اعتنایی به دنیا در شعرهایش می‌گوید؛ اما این نگاه عرفانی او بر خلاف نگاه‌های عرفانی دیگر، هرگز بهانه بی توجهی وی به جامعه نشد. وی هرگز با ظلم و ستم که منشأ رنج و درد مردم است، کنار نیامد و ثروت‌های انباشته را حاصل اشک یتیمان دانست.

پروین اعتصامی قلم خود را به زر و قدرت نفروخت

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پروین اعتصامی قلم خود را به زر و قدرت نفروخت، بیان کرد: شعر پروین شعر اوج گرفتن آدمی و محدود نشدن او به خواسته‌های تن است. شعر فارسی با اینگونه مایه‌های عمیق معنوی و اجتماعی چرا نباید بنیان اخلاقی و اجتماعی جامعه معاصر ما باشد؟

گفتنی است؛ در این مراسم، از حکیمه دبیران، پروین پژوه تقدیر شد. همچنین برگزیدگان هشتمین دوره جایزه ادبی «پروین اعتصامی» به شرح زیر معرفی شدند:

پژوهش‌های ادبی:

ادبیات بینافرهنگی نویسندگان برون‌تبار در آلمان/ نرجس خدایی/ انتشارات علمی و فرهنگی (برگزیده)

مکتب‌های ادبی جهان / مریم حسینی/ انتشارات فاطمی (برگزیده)

هیئت داوران: محمدسرور مولایی، آرزو رسولی و میلاد عظیمی

شعر:

اگر تو بودی امروز شنبه بود/ فریبا شادلو/ نشر چشمه (شایسته تقدیر)

لیلی آذر/ اعظم سعادتمند/ انتشارات شهرستان ادب (شایسته تقدیر)

هیئت داوران: اسماعیل امینی، مهرنوش قربانعلی و لیلا کردبچه

ادبیات نمایشی:

دور از دسترس اطفال نگهداری شود / فرشته فرشاد/نشر آواژ (شایسته تقدیر)

هیئت داوران: صدرالدین زاهد، فواد نظیری و شهرام کرمی

ادبیات داستانی:

بگذار تروا بسوزد/ آناهیتا آروان/ انتشارات علمی و فرهنگی (شایسته تقدیر)

هیئت داوران: منیژه آرمین، ابراهیم زاهدی مطلق و مریم برادران

ادبیات کودک:

خداحافظی در خیابان پاییز / شاعر: مریم اسلامی/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (شایسته تقدیر)

شاخ دماغی‌ها / نویسنده: سیده عذرا موسوی / شهرستان ادب (شایسته تقدیر)

هیئت داوران: جواد محقق ، سوسن طاقدیس و کمال شفیعی
مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین