ابراهیم قنبری‌مهر، پدر سازسازی ایران
ابراهیم قنبری‌مهر، پدر سازسازی ایران
منتشر شده در ۱۳۹۹/۱۰/۱۰

ابراهيم قنبری‌مهر 11مرداد سال 1307در تهران به دنيا آمد. فوت زودهنگام پدرش علت ترك تحصيل وی در دوران نوجواني شد. او برای تامين هزينه‌ی خانواده، شغل نجاری را آغاز کرد. زمانی که در این حرفه مشغول به کار بود به ساز ويلن علاقه پيدا كرد و همين مهم بعدها سبب راه يافتن او به عرصه‌ی موسيقی شد.

آشنايی ابراهيم قنبری‌مهر با استاد ابوالحسن صبا دریچه‌ای برای آشنایی وی با موسيقی علمی بود. او از تجربيات نوازندگی و دانش ارزشمند استاد صبا بهره جست و با پيشنهاد استاد، به ساخت و تعميرات سازهای ايرانی و غربی پرداخت. با گذشت زمان، توانايی او در حوزه‌ی سازسازی بيشتر شد و اين پيشرفت، مسوولان وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را بر آن داشت تا اين هنرمند چيره‌دست را برای فراگيری دوره‌ی عالی سازسازی به كشور فرانسه بفرستند.

بازگشت وی از این سفر تغييرات بنيادين در مكتب سازسازی ايران ایجاد کرد. هنر قنبری‌مهر در تكامل و رفع ايرادهای ذاتی سازها بسيار موثر بود. از جمله خدمات اين استاد به سازهای ايرانی می‌توان به تغييرات حجم چوب در كاسه‌ی تار و استاندارد كردن خرك ساز سه تار اشاره كرد.

این هنرمند همچنان در سن 86 سالگی به فعاليت خود ادامه می‌دهد و راهنمای كسانی است كه برای بهبود صدادهی ساز خود می‌كوشند .به منظور قدردانی از خدمات ایشان به جامعه‌ی موسیقی، مجله‎ی بخارا «شب ابراهیم قنبری‌مهر» را در نیاوران برگزار می‌کند. برای مشاهده‌ی جزئیات رویداد کلیک کنید.

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین