آندره پروین (André Previn)
آندره پروین (André Previn)
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۲/۱۰

آندره پروین، پیانیست و رهبر ارکستر بی‌نظیر و آهنگساز پرکار آلمانی-آمریکایی بود که در اوج جوانی و شهرت پس از بردن جایزه‌ی اسکار در اعتراض به سطحی‌نگری و ورود افراد غیرمتخصص و آماتورهایی که فرق موسیقی خوب و بد را نمی‌دانند به دپارتمان‌های موسیقی هالیوود، از هالیوود رو برگرداند و به اروپا بازگشت. او هم به عنوان آهنگساز و هم رهبر ارکستر در دنیای موسیقی صحنه‌ای به شهرت جهانی رسید. همسرش آنه سوفی موتر نیز ویولنیست شهیر آلمانی دنیای موسیقی کلاسیک بود. به مناسبت زادروز این پیانیست بخشی از زندگینامه او را باهم می‌خوانیم:

آندره پروین در یک خانواده یهودی در برلین متولد شد. او با خانواده اش در سال ۱۹۳۹ از ترس آلمان نازی به ایالات متحده مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۴۳ شهروند رسمی ایالات متحده شد و در لس آنجلس بزرگ شد. در تابستان سال ۱۹۴۶ از “دبیرستان بورلی هیلز” فارغ‌التحصیل شد و به همره شرلی (نوازنده فلوت) دوئت نواخت. پروین پیانو نواخت و شرلی را آکومپانیمان کرد. به صورت اتفاقی هر دو در ۲۱ سالگی برنده جایزه اسکار برای موسیقی فیلم‌های مختلف در یک سبک موسیقی شدند. پروین در سال ۱۹۶۷ رئیس ارکستر سمفونیک هوستون شد و در سال ۱۹۶۸ رهبری ارکستر سمفونیک لندن را به عهده گرفت و تا سال ۱۹۷۹ این منسب را حفظ کرد. در طول ریاست در ارکستر سمفونیک لندن چندین بار در برنامه موسیقی (موسیقی شب ِ آندره پروین) همراه با این ارکستر ظاهر شد. از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۴ ریاست ارکستر سمفونیک پیتزبورگ را به عهده گرفت و با این ارکستر در برنامه تلویزیونی (پروین و پیتزبرگ) شرکت کرد. وی همچنین رهبری عمده ارکستر فیلارمونیک لندن را به عهده داشت.

اغلب آثار ضبط شده پروین شامل ۳ باله اثر چایکوفسکی (دریاچه قو، زیبای خفته و فندق‌شکن) و همچنین کل سمفونی‌های رالف وان ویلیامز با ارکستر سمفونیک لندن بود و با ارکستر فیلارمونیک لوس آنجلس آثار “سرگئی پروکفیف” (شامل سمفونی ۱ و ۵ و همچنین الکساندر نوسکی و سمفونی کنسرتو ارکستر و ویلون سل به همراهی سولیست ویلون سل به نام هانریش شیف) سمفونی‌های دوژاک و هم‌عصرانش به نام ویلیام کرافت، جان هاربیسون و هارولد شاپرو بود.

پروین آهنگسازی موسیقی فیلم انجام می‌داد و البته در انواع دیگر موسیقی شامل کنسرتو ویلون سل و همچنین کنسرتو برای گیتار نوشت. او همچنین در جایگاه آهنگساز فیلم بسیار خوش درخشید که آثار مشهر وی شامل «بانوی زیبای من», Kismet, Porgy and Bess, Paint Your Wagon که اغلب کارهایش برنده جوایز اسکار شد. وی چندین موسیقی فیلمش را با همکاری همسر دومش به نام «دوری پروین» انجام داد.

پروین در سال ۱۹۹۸ به خاطر همکاریش با موسیقی کلاسیک و اپرا در آمریکا از طرف افتخارات مرکز کندی مورد تقدیر قرار گرفت. در سال ۱۹۹۶ از امپراتوری بریتانیا، شوالیه افتخاری گرفت. و نظر به این که او تابع امپراتوری بریتانیا نبود ملقب به سِر آندره پروین نشد. در سال ۲۰۰۵ پروین جایزه نقدی گلین گلد را به علت موفقیت‌های بی شمارش کسب کرد. شو تلویزیونی وی به نام پروین و پیتزبورگ سه بار نامزد جوایز امی شد.پروین ۱۳ بار نامزد بهترین‌های آکادمی نیز شد که ۴ جایزه آن را در یافت کرد.

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین