این جنبش هنری با نام (نوهیجان نمایی) از اوایل دهه ١٩٨٠ بر بازار هنردنیاسلطه یافت. هنرمندان در واکنش به هنر انتزاعی دهه ١٩٧٠ به هنر فیگوراتیو یعنی تصویرکردن انسان و دیگر اشیاء قابل تشخیص روی آورده بودند.
تاثیرات جهانی نئواکسپرسیونیسم با نشانه هایی همچون، بحران هویت، رویاهای ویران شده، روانپریشی، دفرمه کردن، مسخ شدگی و گاها رنگهای تند متاثر از ضرب قلم هنرمندان با رنگهای تند در این آثار همراه بود. هنرمندانی که به مسئله زمان ومکان توجه نداشتند و هر آنچه که قابل اهمیت است بازی ذهن درآثارشان است.
درایران نیز نوهیجان نمایی در آثارهنرمندان تجسمی نه به تقلید از غرب، بلکه به دلیل مواجه با آنچه تاثیرناملایمات زیستی، جنگ و بحران هویت بوده در آثاربسیاری از عمیق ترین این هنرمندان دیده میشود.
لذا این نمایشگاه، منتخب آثار ارزندهای است از سه نسل ازهنرمندان برای تجسم آنچه که نشان از رنج و سرگشتگی انسان معاصر دارد و بازتاب فردیت است.
گالری شیرین مفتخر است آثار سی هنرمند که در این زمینه فعالیت دارند را به کوشش خانم فرناز محمدی در کنار هم به نمایش بگذارد.